Dimmer i kombination med leddriver

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Tobbie
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 aug 2023, 21:10

Dimmer i kombination med leddriver

Inlägg av Tobbie »

Hej, jag skulle vilja få ner styrkan på belysningen i vårt uterum ytterligare.

Vi har 10st dimbara varmvit ej rgb ledlampor/spottar i vårt uterum på 2,3w/st. De drivs av en 60w led driver 24v output med integrerad dimmer tillsammans med en fjärrkontroll (868,3mhz enligt manual, går inte att para med z-wave). Jag vill kunna dimma ännu lägre än vad denna klarar av i dagsläget då det är för ljust även på lägsta dimmningen.

Då drivern sitter svår åtkomligt vill jag helst ha en smartare dimmer som jag kan justera via min hub men det viktigaste är att det löser styrkan. Bifogad bild på drivernsspec.

Så jag har två vägar att gå tänker jag. Vad funkar?

- Sätta en smart dimmer som sänker utgången från drivern ytterligare. Som inte används mer än för injusteringen är då tanken. Sedan använda samma fjärr som innan.

- Ersätta drivern med en annan smart led driver som kan dimma lägre och även byta fjärr.


Använder hubben Tellstick znet lite v2 med z-wave/433 men har även god wifi täckning.

Tack på förhand!
Bilagor
20230820_131526.jpg
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dimmer i kombination med leddriver

Inlägg av supportM »

Hej,

Det här ska vi säkert kunna lösa :)

Vet du om drivdonet du har nu är dimbart på primärsidan? Kunde inte få fram den infon via tillverkarens hemsida tyvärr.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Tobbie
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 aug 2023, 21:10

Re: Dimmer i kombination med leddriver

Inlägg av Tobbie »

Hittade lite mer i manualen. Iom att det står input/försöjning 200-240v antar jag att den inte är dimmbar före?

Kollade lite efter en 24v pwm modulator med. Men verkar inte finnas några "smarta" sådana.

Oavsett hur jag vänder bilderna blir de upp o ner här efter uppladdning :?

Mvh
Bilagor
20230830_170815.jpg
20230830_170732.jpg
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Dimmer i kombination med leddriver

Inlägg av etompau »

Att koppla en dimmer före ett drivdon som innehåller en dimmer är inte en bra lösning, det lär inte fungera.

En test du kan göra är att hänga på en Nexa LDR-075 på utgången på dimmern. Kanske kan detta fungera.
Annars köp en nätdel med variabel utspänning och häng på LDR-075, då kan du justera matningsspänningen (12-24 V) till spottarna och dimma via LDR:n till en önskad lägsta nivå.
Skriv svar