D076-ZV-W, HZC Electronics Smart sladdimmer - Z-Wave

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
torgab
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 aug 2023, 19:53

D076-ZV-W, HZC Electronics Smart sladdimmer - Z-Wave

Inlägg av torgab »

Hej!

Har problem med att ansluta Z-wave sladdimmern i TellStick ZNet Lite v2.

Försökte först göra en säker anslutning, fick till en enhet i TellSticken men dimmern slutförde inte installationen (den blinkande lysdioden byte aldrig till fast sken). Försökte då avinstallera enheten, först via Tellsticken sedan via dimmern men misslyckades.
Försökte sedan installera den utan säkerhet och fick en ny enhet i TellSticken...
Jag kan inte slå på eller slå av dimmern via enheterna i TellSticken, men Ibland får jag upp en skala som visar ljusstyrkan och den går att dra upp eller ner men oftast händer inget i dimmern.

Hur får jag bort enheterna i Tellsticken?
Hur ska jag få dimmern att fungera i TellSticken?

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: D076-ZV-W, HZC Electronics Smart sladdimmer - Z-Wave

Inlägg av supportM »

torgab skrev: 27 aug 2023, 20:34 Hej!

Har problem med att ansluta Z-wave sladdimmern i TellStick ZNet Lite v2.

Försökte först göra en säker anslutning, fick till en enhet i TellSticken men dimmern slutförde inte installationen (den blinkande lysdioden byte aldrig till fast sken). Försökte då avinstallera enheten, först via Tellsticken sedan via dimmern men misslyckades.
Försökte sedan installera den utan säkerhet och fick en ny enhet i TellSticken...
Jag kan inte slå på eller slå av dimmern via enheterna i TellSticken, men Ibland får jag upp en skala som visar ljusstyrkan och den går att dra upp eller ner men oftast händer inget i dimmern.

Hur får jag bort enheterna i Tellsticken?
Hur ska jag få dimmern att fungera i TellSticken?

Tacksam för hjälp.
Hej,

Jag hade gärna hjälpt dig, men tyvärr har våran Telldus mer eller mindre dött (kan inte längre lägga till eller ta bort enheter) och eftersom de inte säljer dem längre är det svårt för oss att testa.

I värsta fall är de inte kompatibla med varandra. Min gissning är dock att Telldus rent allmänt har problem med sina servrar och det är något där som strular.

Någon annan användare som använt kombinationen?
// Officiellt supportkonto för m.nu
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: D076-ZV-W, HZC Electronics Smart sladdimmer - Z-Wave

Inlägg av etompau »

Testa att markera enheten som "död". Du finner detta (webb) under Generell information--Avancerade inställningar, scrolla ner lite --markera nod som död.

Sedan testa att gör inkluderingen på kort avstånd mellan dimmer och ZNet.

Man kan ju tycka att m.nu som ÅF lätt kunde få en ersättningsenhet från Telldus.
Skriv svar