Karta

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Karta

Inlägg av masala »

Bra jobbat, nu fungerar det med uppdatering av temperaturerna i kartan. :wink: Använder Mozilla Firefox version 3.0.5.

Uppdateringspilarna blir gråa och temperaturen ändras i det svarta fältet till höger.
Däremot ändras inte grafen ovanför och tidsangivelsen. De finns kvar från första gången man klickade på bollen. Hoppas du jobbar vidare.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Plutonium »

Hur många noder är det på kartan?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

216
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Plutonium »

Okey, då kommer det att dröja till 1000 st då :)
Har stött på problem med kart funktionen att när man lägger in över 1000 noder, i ett annat sammanhang. Har en tedens att hänga sig då:?.. Vet inte riktigt varför det gör så.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Nu har jag fixat lite till...

Refreshknappen skall uppdatera allt i info-rutan, oavsett var man klickat tidigare.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
foods
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jan 2009, 13:44
Ort: Älvsjö

Re: Karta

Inlägg av foods »

Har du funderat på en karta där hela landet, inte bara mätpunkterna, är färgade med en kod för temperaturen? Ungefär som temperaturprognosen för Europa på smhi:s webbplats:
SMHI temperaturprognos Europa
SMHI temperaturprognos Europa
Temperaturerna kan man få fram genom att interpolera med de mätdata man har. Det blir ju lite matte - särskilt om man vill försöka få fram nivåkurvor istället för att bara räkna ut färgkoden/temperaturen per pixel/koordinat.

Bild

Google:s API får man väl då skrota (inte för att jag har någon aning, jag bara spekulerar), och istället använda en färdiggenererad kartbild över Sverige. Den skulle kunna användas som mask när programmet/scriptet räknat ut temperaturerna för varje pixel.

Kanske lite väl mycket jobb, men visst vore det flashigt?
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2007, 10:42
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Magnus »

Jag skulle gärna vilja att zoom-nivån och centerpunkten behålls om man sätter ett bokmärke.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Magnus skrev:Jag skulle gärna vilja att zoom-nivån och centerpunkten behålls om man sätter ett bokmärke.
Det är absolut möjligt att fixa.

Min tanke är helt enkelt att det på varje sida finns en "bokmärkes-url". Att uppdatera urlen i adressfönstret är inte möjligt/rimligt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Bokmärkesfunktionen orkar jag inte ta tag i just nu...

Däremot behöver en hel del mätpunkter få sina koordinater korrigerade + att en del helt saknar koordinater.

Lista med orter som saknar koordinater:

http://www.temperatur.nu/coordinates.php

För att korrigera en orts felaktiga koordinat: http://www.temperatur.nu/coordinates_update.php?id=189 där id är stationens idnummer på temperatur.nu. Detta idnummer hittar du sist i urlen på grafsidorna. Id-nummret för tex Linköping/Ekholmen är 189 (http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_0_189.html)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Allting börjar med en skiss...

Jag är urkass på design, inforutan på kartan är jag dock rätt nöjd med. När jag funderade lite på hur den skulle se ut så skissade jag lite på papper. Den första skissen stämmer rätt bra med hur rutan ser ut nu!
skiss_info_ruta.jpg
skiss_info_ruta.jpg (52.05 KiB) Visad 11566 gånger
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Niklas »

När man trycker på "Zooma in Stockholm/Lindholmen" tex så zoomar den inte in så värst långt.
Jag ser lite mer än halva sverige typ. Ska det vara så?
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 66
Blev medlem: 13 mar 2008, 12:47
Ort: Bångbro

Re: Karta

Inlägg av Troy McClure »

Niklas skrev: Ska det vara så?
Jag hoppas det. Den zoomar in ett steg varje gång du klickar på förstoringsglaset. Då förstår man mer var man hamnar, än om det blir maximal zoom direkt. Jag tycker att det är klockrent!
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Niklas »

Troy McClure skrev:
Niklas skrev: Ska det vara så?
Jag hoppas det. Den zoomar in ett steg varje gång du klickar på förstoringsglaset. Då förstår man mer var man hamnar, än om det blir maximal zoom direkt. Jag tycker att det är klockrent!
Nämen jag som tyckte att det inte hände något även om jag klickade flera gånger. ;-) Ska testa igen.
Det fungerar såklart. :oops:
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Karta

Inlägg av masala »

Har provat zoomfunktionen och den tycker jag fungerar bra.

Har hittat ett fel som kan uppträda när man trycker på de gröna pilarna för att uppdatera temperatur.
Pouprutan med texten "uppdatera temperatur" fastnar på musmarkören och följer med. När jag byter fönster försvinner rutan men jag går tillbaka till kartfönstret dyker den upp igen. När man för markören över en bubbla för att visa temperaturen täcker rutan den svarta rutan med ort/temp.

Tror att det händer när man klickar på uppdatera temperatur och flyttar markören för snabbt därifrån.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Gällande att tooltipen hänger kvar är den buggen fixad sedan någon dag tillbaka.

Refresha sidan så får du ny kod. Fortsätter det att strula vill jag såklart veta det.

Nu har jag kommit en bra bit på bokmärkesfunktionen med. Testa och rapportera!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar