Aqara Presence Sensor FP2

Diskussioner runt WiFi-baserade sensorer hör hemma här
Köp dina WiFi sensorer här: https://www.m.nu/wifi-natverk/sensorer-wifi
Fumble
Wannabe

Aqara Presence Sensor FP2

Inlägg av Fumble »

Den nya sensorn låter ju väldigt spännande!

Den mindre teknikintresserade i familjen tycker att all hemautomation är dålig. "Lyset står på jämt, tänds bara man går förbi och slocknar när man sitter still" mm. Ställer man ner timeout:en, "tänds det och släcks hela tiden" och ställer man upp den "är det tänt hela tiden - vilket slöseri". Jag ser ju direkt fördelen med att FP2 håller koll på var man är och t ex inte släcker så länge man är kvar.

Jag är nyfiken, helt enkelt och därför några frågor:
1 Funkar den direkt med HomeAssistant utan extra hårdvara?
2 Filmerna visar att de ska kopplas med en USB-sladd. Behövs den även efter att installationen är klar och vart ska den gå i så fall?
3 Finns beroende till extern tjänst (ofta kallad "molnet"...)?

/Fumble, som hoppas kunna återfå familjefriden...
Fumble
Wannabe

Re: Aqara Presence Sensor FP2

Inlägg av Fumble »

Det finns ju faktiskt folk som har provat, om man söker på saken, så jag köpte en och försöker installera.
Svaren på frågorna är:
1 Ingen extra hårdvara krävs.
2 USB-sladden är helt enkelt för strömförsörjning. Den drar så mycket, att batteri är uteslutet. Väggtransformator är inte inkluderat, men väl sladden på runt 1,8m. Förlängningssladd kan behöva ordnas.
3 Ja, appen Aqara home krävs för konfigurationen. Det sägs att man sedan kan isolera sensorn med sin brandvägg, så håller den sig lokal.

Så här långt har jag fått den att funka i Aqara home. Eftersom jag har ett nätsegment för allt IoT, vill jag förstås att sensorn håller sig där, men då får man problem med konnektiviteten mot HA och måste göra någon form av brandväggsregler. Brottas med detta nu.

/Fumble
Fumble
Wannabe

Inlägg av Fumble »

Äntligen får jag det att funka med brandväggsreglerna! :D Det är inte lätt när man endast har babyrosa bälte i nätverksteknik. :lol:

Här är tips på läsning för den intresserade:
https://whitematter.tech/posts/how-to-a ... ith-unifi/
https://blog.christophersmart.com/2020/ ... n-openwrt/

Utmaningen är alltså att få mDNS och HomeKit att funka över VLAN/subnätgränser. Om man mot bättre vetande håller allt i samma subnät, är konfigurationen däremot trivial.

Jag har provat att automatisera lampan över middagsbordet. Nu ska vi se om FP2 klarar att hålla den tänd så länge som vi sitter kvar. Två vanliga rörelsedetektorer klarade inte det. :roll: Det här blir spännande! :)

/Fumble
Fumble
Wannabe

Inlägg av Fumble »

Det funkar bra! Inte 100%-igt, men bra mycket bättre än de två rörelsedetektorerna. Min fru har dåligt inflytande på teknik och när hon sitter där och stickar, släcks lyset ibland. För mig har det aldrig varit några problem.

Under utprovningen har vi ingen nedräkning. Det släcks direkt när man försvinner från radarn. Jag ska prova att lägga på någon minut och se hur det blir.

Zonerna funkar verkligen klockrent. Så länge man bara passerar förbi matbordet vid sidan om, hålls lampan släckt. Den tänds direkt om man går in i zonen.

Det blir fler sådana här, kan jag säga!

/Fumble
Skriv svar