Presentation...

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
simply
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2009, 10:04
Ort: nacka

Presentation...

Inlägg av simply »

Hej hej... en liten presentation kanske!

Född -75 och har haft elektronik/datorer som intresse rätt långt tillbaka i tiden. Bor i Nacka med min sambo och vår dotter.
Hänger på boatlife, elektronikforumet och här lite då o då, kikar på vad andra sysslar med då jag har dåligt med tid och
utrymme att fixa & trixa så mycket själv. Vänta bara tills vi skaffat kåk... då! :)

Är väl i första hand kanske inte direkt intresserad av väder, men allt som går att logga är intressant, speciellt om det
behövs lite elektronik, en dator osv. 1wire är kul! precis införskaffat mig ett litet startkit och har påbörjat lite el-insamling.
Jag och min lilla familj bor i lägenhet så jag har ingen avancerad värmeanläggning att samla statistik från. Lägenheten är dock
nybyggd så det finns dubbla rj45 uttag lite här och där runt om i lägenheten vilket gör det enkelt att börja samla in temperatur
och liknande från rummen/utomhus. Min blygsamma elmätning finns i skrivande stund på http://simply.nu/el

1wire kom jag i kontakt med första gången när jag gick i gymnasiet och brukade spela Laserdome med kompisarna. Som medlem fick man
en liten silverknapp som man identifierade sig med när man slängde på sig västen och kunda kolla statistik med efteråt.
På den tiden var ju inte internet så stort(?) men jag lyckades hitta lite information om knappen och försökte sen på mikroprocessor-lektionerna
snickra ihop en liten läsare så jag kunde få fram vad som fanns där inne. Jag lyckades dock inte direkt och sen rann det ut i sanden tyvärr...
Jag är dock relativt säker på att min lilla iButton ligger och samlar damm i någon låda i förrådet... dax att leta upp den nu kanske :)

linux är väldigt trevligt. kör clarkconnect på min server hemma och dd-wrt på min asus-router. Skulle kunna köra 1wire prylarna på den men
den står kopplad till PVR'n som det ser ut nu.

det var väl inte direkt allt, men det räcker nog!

///