Version 6 av temperatur.nu har släppts!

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Version 6 av temperatur.nu har släppts!

Inlägg av elf98 »

Viktigt nu när temperatur.nu har bytt version:

Uppdatera alla länkar om du använder länkar av typen: "http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_1_59.html".

Det finns antagligen en hel hög med buggar, det är svårt att hitta alla själv. Hittar du något som är konstigt tar jag tacksamt emot rapporter i denna tråd.

En väldigt trevlig effekt av uppgraderingen är att sidorna går 2-4gånger snabbare att ladda. Exakt vad det beror på vet jag inte, men övergången från tables till CSS bidrar nog.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
rosbis
Wannabe

Re: Version 6 av temperatur.nu har släppts!

Inlägg av rosbis »

Klockan 7.30 hände något, åtmionstone med temperaturen från Söderhamn. Istället för att gå upp som den verkligen gjorde, så gick den den på temperatur.nu. neråt. Och nu ligger den stilla på 12,8 grader fast här visar den 24,6. Inga fel registrerade i loggen finns här, allt ser normalt ut. Är det något som bör ändras i inställningarna.

:? rosbis
Post nubila Phoebus
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag läser filen last.csv som laddas upp till ftp-servern på temperatur.nu.

Kod: Markera allt

"ROMId","Value","dd.mm.yyyy","hh:nn:ss","Type",
"F70008014D4B1210",12.80,09.07.2009,08:46:19,"DS18S20",
Så det verkar som att en gammal last.csv laddas upp för Söderhamn.

Själva insamlandet av temperaturer har inte ändrats något i samband med uppdateringen av webbsidan.

Driver temperatur.nu

Bild
rosbis
Wannabe

Inlägg av rosbis »

Det genereras en ny last.csv varannan minut här som skickas iväg. Kan det ha blivit så att den du refererar till har blivit skrivskyddad.?
:? rosbis
Post nubila Phoebus
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Symlänkar hit och bind-mounts dit. Det blev lite trassel med ftp-rapporteringarna.

Nu fungerar systemet som det ska - jag kommer dock inte att gå in och korrigera 40 stationer. Scripten får köra sitt race - Söderhamnstemperaturen kommer att klassas som felaktig i drygt en timme då det är för stor temperaturdiff. (~12 mot ~24 grader).

Tack för rapporten!

Driver temperatur.nu

Bild
rosbis
Wannabe

Inlägg av rosbis »

Ja det ska inte vara för lätt, får då lär man sig inget. Får mig att tänka på Kennedys tal i mitten på 1960-talet med tanke på rymdkapplöpningen till månen, ungefär så här. "Vi gör det inte för att det är lätt, utan därför att det är svårt"
:D rosbis
Post nubila Phoebus
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av bruka »

När jag är inne på forumet och klickar på hämta, information och orter så kommer jag till felsidan 404.
Gäller både ff3.5 och ie7.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Fixat!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu har även en väsentlig del av cookies-systemet skrivits om.

Så här fungerar det:
Fall 1: Du tittar på en graf och lämnar temperatur.nu.
Nytt med fall 1: Nästa gång du knappar in www.temperatur.nu kommer du automatiskt att skickas till rätt url (ex: www.temperatur.nu/ekholmen.html).
Skillnad mot tidigare: Tidigare fick man upp grafsidan direkt på www.temperatur.nu/ Det fungerade, men nästan alla sidor på www.temperatur.nu kunde visas som www.temperatur.nu/ - inte särskilt snyggt ur sökmotoroptimering. Nu när urlerna är "snyggare" och mer lättförståeliga är det lika bra att utnyttja dem.

Fall 2: Du tittar på en graf och sedan ort-sidan.
Nytt med fall 2: Nästa gång du knappar in www.temperatur.nu kommer ortsidan att visas direkt utan någon redirect. Orten du tittade på sist är dock sparad och inlänkad under rubriken "Temperatur".
Skillnad mot tidigare: Tidigare kunde inte ort-listan sparas som första sida om man tittat på en graf. En efterfrågad funktion.

Kartfunktionen kan som tidigare sättas som startsida genom att klicka på disketten till höger.

Verkar det rörigt? Testa och kom med kommentarer.

Jag har funderingar på att spara även vilken grafvy som visas, men det man oftast vill se borde väl vara 1-dygnsgrafen?

Driver temperatur.nu

Bild
Låst