Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Beyond Measure är En mycket flexibel Windowsmjukvara med stöd för ett mycket stort antal 1wire-enheter. Mjukvaran kan även skapa avancerade grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av elf98 »

Ponera följande:

En person med mycket lite datorvana vill kunna läsa av ingångarna på en DS2450 , multiplicera en av ingångarna med 1000 samt skapa en fin graf som uppdateras kontinuerligt.

Kan en person utan gedigna datorkunskaper åstadkomma detta med MSure, eller är krävs det en massa pillande i XML-filer ?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av PerM »

Att skapa en standard konfiguration som läser alla dina enheter, lagrar värdena i en databas samt skapar grafer kräver c:a 11 musklick - MAC gör just detta åt dig.

Att sedan multiplicera värdet med 1000 kräver att du anpassar datakällan som MAC skapar åt dig.

Så svaret är nog njae....det beror ju på hur pass dator-grön personen i fråga är. All anpassning kräver ändring i konfigurationen men jämfört med t.ex. rrdtool/owfs som kräver att man kan *nix är XML-filerna relativt lättarbetade. Alla inställningar finns dessutom dokumenterade i wikin.

(sen undrar jag vilken person som med väldigt liten datorvana ens kommer på tanken att läsa av ingångarna på en DS2450 :) )
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av elf98 »

Ok, låter ju skapligt lätt.

Ponera att någon köper en Co2-mätare (utan kabel och 1wire-adapter) och sedan blir lite småputt över att den inte går att "ansluta" direkt till "windows".
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av PerM »

Aha. Ja, är man van vid att allt bara går att koppla in i ett USB uttag så kan man ju bli lite putt...
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av PerM »

Erik, när ska du själv prova MSure? Jag skulle uppskatta dina synpunkter; du har ju varit i branchen länge nu.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av elf98 »

Jag funderar på att testa MSure. Dygnet har ju dock inte 48h...

Så snart jag lyckats hitta någon att anställa för att hjälpa mig med shop.temperatur.nu kommer jag nog att kunna ta tag i lite fler projekt.

Det verkar inte vara helt lätt att hitta någon som vill löda, bygga temperaturnät och packa ordrar i Linköping.

Kanske dax att annonsera i mitt eget forum oxå! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av PeterT »

elf98 skrev:Jag funderar på att testa MSure. Dygnet har ju dock inte 48h...

Så snart jag lyckats hitta någon att anställa för att hjälpa mig med shop.temperatur.nu kommer jag nog att kunna ta tag i lite fler projekt.

Det verkar inte vara helt lätt att hitta någon som vill löda, bygga temperaturnät och packa ordrar i Linköping.

Kanske dax att annonsera i mitt eget forum oxå! :)
Erik, ta kontakt med Arbetsförmedlingen. Det finns en del "arbetsmarknadsåtgärder" som gör att du kan få hjälp för en billig peng eller helt gratis.
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Hur krångligt/svårt är det att konfigurera MSure?

Inlägg av PeterT »

Jag kan inte låta bli att kommentera MSure som programvara för 1-wire nät. Jag kör sedan i somras helt på MSure och har lämnat Logtemp. Läser man bara manualer så är det inte stor skillnad att komma igång med MSure jämfört med Logtemp. Här slutar ju egentligen jämförelsen med Logtemp, eftersom du inte kan göra så mycket mer med Logtemp jämfört med MSure. När jag fått någon idé om att man borde kunna göra det ena eller det andra så har det gått att förverkliga dels genom klipp o klistra men framför allt ledtrådar och hjälp från Per (Mr MSure) och andra på MSures forum. Ett exempel på det är att MSure tar fram en graf på batteriladdningen i min telefon!
Petandet med XML känns tungt när man direkt bara tittar på en xml fylld fil men har man installerat Notepad++ som redigerare så är det rätt snart tydligt och greppbart.
Det bästa med MSure är att det känns som MSure bara är i början av sin utveckling, nuvarande version är 0.9 alltså har inte version 1 lanserats ännu. Var 14:e dag eller så, så kommer Per med en ny uppdatering med mera godis. På "att göra" listan finns en massa saker som jag ser fram mot. Vill man inte kasta sig in i Linux utan hålla sig till Windows så är MSure alternativet!
Skriv svar