Värme i regnmätare

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
morando
Tar hemautomation på allvar

Värme i regnmätare

Inlägg av morando »

Har äntligen fixat så att det finns värme i regnmätaren. Här vid kusten varierar tempen rejält och snö och is har tidigare gjort att hela regnmätaren frusit ihop.
Hittade på ett annat forum en ide med en värmeslinga inne i mäteren men jag har valt att prova med att ha den på utsidan.
Enklast möjliga, vill bara testa om det funkar!
Enklast möjliga, vill bara testa om det funkar!
Har även lindat lite skumplast runt hela skiten för att spara lite på värmen.
Jag vet, det är inte snyggt men får fundera på hur det kan bli bättre.
Jag vet, det är inte snyggt men får fundera på hur det kan bli bättre.
Det hela verkar funka bra, när korten togs var det 4,5 minus och hela "hinken" känndes varm.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Värme i regnmätare

Inlägg av PerM »

Huj, första regnmätaren med effektförbrukning :)
morando

Inlägg av morando »

Jodå, lite drar den säkert. Har satt en fjärrströmbrytare i garaget så att man kan slå på den när det behövs. Får hoppas att jag inte glömmer det.
Annars är värmeslingan på energisnälla 20 W. Tyckte själv att det lät lite först, men det verkar funka över förväntan.
Jocke_40
Wannabe

Inlägg av Jocke_40 »

Var fick du tag i värmesklingan?
Har själv funderat på om jag måste plocka in min regnmätare snart bor på västkusten men halva vintern är det ju plusgrader och vill ju regga nederbörden även på vintern ju.

Finns det någon som har gjort någon annan lösning annars verkar denna helt klart intressant :D
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jag hade en termostatstyrd 5 volts lampa inuti min förra regnmätare.
Den jag har nu är det mindre plats inuti och har inte funderat så mycket än på hur jag ska lösa det.
morando

Inlägg av morando »

Jocke_40 skrev:Var fick du tag i värmesklingan?
Har själv funderat på om jag måste plocka in min regnmätare snart bor på västkusten men halva vintern är det ju plusgrader och vill ju regga nederbörden även på vintern ju.

Finns det någon som har gjort någon annan lösning annars verkar denna helt klart intressant :D
Lite sent kanske...........

Slingan köpte jag i en zooaffär och är till för terrarium. Eftersom den är helkappslad funkar den utmärkt utomhus.
Annars är det ingen dum ide med en lampa som värmer, har sett det på ett annat ställe på nätet.
Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen »

Är det nån som har koll på vilken effekt (hur många watt) man törs använda som max för uppvärmning av regnmätaren innan den blir för varm eller skadar elektroniken?
Det är väl i och för sig beroende på utetemperaturen också.
Slingan köpte jag i en zooaffär och är till för terrarium. Eftersom den är helkappslad funkar den utmärkt utomhus.
Annars är det ingen dum ide med en lampa som värmer, har sett det på ett annat ställe på nätet.
Matas slingan med 220V?
Väderstation på Rasfallet, Ludvika.
http://www.ludvikasegel.com/wx
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Egentligen är det ju inte så mycket en fråga om hur många watt man törs använda, utan om vilken temperatur man uppnår i regnmätaren. (Om man värmer upp den med en lampa exempelvis så blir ju temperaturen rätt olika en dag när mätaren är "frilagd" och kraftig vind och blötsnö kyler den. Om det istället är vindstilla och mätaren är inbäddad i ett rejält lager isolerande snö blir temperaturen betydligt högre.)

Bäst vore nog att placera en temperatur-sensor i själva mätaren, en bit från värmekällan och reglera på så vis.

Kombinerat med en uppvärmd regnsensor typ http://www.domoticaworld.com/wiki/Domot ... herMonitor så kan man nog hålla energiutnyttjandet lågt, samtidigt som man får en säker och bra mätning av både regn och snö.
Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen »

Hittade en websida, http://www.gartholson.net/weathersensors/raingauge.htm, om hur man kan gå tillväga.

Jag har börjat att experimentera själv med motstånd som värmekälla. Verkar fungera bra, men frågan är hur långt temperaturen räcker när det blir kallt ute.
Bilagor
Cirka 45-50 grader.
Cirka 45-50 grader.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Hur matar du motstånden?
Om du kan reglera matningen kan du ju justera den i förhållande till värmebehovet.

Med en ordentlig isolering kring mätaren lär det räcka väldigt långt med 45 grader på motstånden. Det är ju inte mycket luft/material som skall värmas upp.
Det är väl mest i samband med extrem kyla och stor nederbörd det kan bli problem. Men skall man lösa det får man nog ordna med någon form av yt-värme i "konen" och det känns som överkurs. :)
Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen »

Jag matar motstånden med 12Vdc.
Det är 4 motstånd, 2 i serie parallet med 2 i serie. Varje motstånd är på 47ohm+/-5% och tål 10W.
Teoretiskt blir det cirka 6W över varje motstånd vilket ger totalt 24W.
Jag kan reglera spänningen mellan 3 till 12 Vdc, mindre spänning över motstånden ger ju mindre värme på dom också.
Senast redigerad av Tottemannen den 25 aug 2010, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det låter ju utmärkt!
De som har kört med glödlampor har ju haft kring 15W, så om du har möjlighet att öka upp till 40W vid behov så bör det vara helt okej.
Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen »

Jag vet inte vilken volym som ska värmas upp i regnmätaren. Kollade i manualen (WMR100N) och där står LXBXH 107X87X56 mm. Är inte regnmätaren i princip en cylinder??
Känner man med handen en bit över motstånden känns det inte särskilt varmt. Men jag får väl ta in regnmätaren och lägga i motstånden och försöka mäta lufttemperaturen i regnmätaren och se hur varmt det blir (utan isolering).
Eller så får jag skaffa större motstånd rent fysiskt så värmeytan blir större.
Senast redigerad av Tottemannen den 25 aug 2010, 09:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Som sagt, eftersom jag har sett andra som har varit nöjda med en 12V 15W glödlampa monterad i en motsvarande regnmätare så bör det inte vara något större problem. (Nåja, skall man klara allt en sån extremvinter som vi hade i vintras måste man nog ställa en gasol-grill under, men det kan vi ju hoppas att vi slipper. :D )
Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen »

Är det nån mer/annan som har erfarenhet av värmare i regnmätaren?
Skriv svar