Fråga om WMR-918

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
stenolof
Wannabe
Kontakt:

Fråga om WMR-918

Inlägg av stenolof »

Efter 1,5 år i "träda" efter flyttning har jag packat upp och installerat min snart 10 år gamla WMR-918. (Märke: Huger men tillverkad av Oregon Scientific förstås). Den är givetvis trådkopplad och är komplett med vindmätare, vindriktning, fukt ute/inne temp o nederbörd. I vårt förra boende var den inledningsvis "grinig" vilket avhjälptes med diverse kompletteringar i kopplingsboxen enligt råd på internationella forum samt anskaffning av Nätstabilisator modell tyngre. Bl.a. trädde jag en svart plastpåse över temp/hygro ute och det minskade de extrema felvärdena till några enstaka per vecka. Regnmätaren har dock alltid varit opålitlig med märkliga värden för jämnan.

Nu är allt uppkopplat i nuvarande boende, vindmätaren kärvar en aning - får ta ner och serva - i övrigt funkar allt - så länge man kör på batterier. Detta är uteslutet pga att de bara räcker några timmar. Har kopplat in nätstabben igen, bytt originaladaptern mot ett mer avancerad 12-v-aggregat från samlingarna men inget hjälper. Efter 5-10 sek batteridrift försvinner temp/fukt-värdena och inom någon minut finns nya extremvärden i minnet och avläsningen verkar upphöra. Har inte kopplat in permanenet till datorn ännu pga att jag börjar misströsta.

Ska titta över kopplingsboxen - ev oxid - samt kabelskador men hoppet börjar sina efter några kvällars försök. Läste något om en störande skrivbordslampa :?: Kan ett nätavstörningsfilter vara något att prova eller är det dags för nya grejer "rakt över". Blir inte helt trygg med "La-Crosse-redcensionerna" i forumet. Prismässigt och funktionellt skulle La-Crosse räcka för mig.

Ny medlem är jag här och tacksam för tips och kommentarer. Tips på nyköp liksom varningar för dåliga modeller är också välkomna.
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Jag skulle höra med sagitta. www.sagitta.se

Dom är dom enda tror jag som fortfarande har en bunt sådana nya liggande på hyllan. Ev har dom delar och vet vad som är fel också.

Temp/hum brukar enligt min erfarenhet lägga av pga låg spänning till givarna. Låter ju lite konstigt med tanke på att det går på batterier, men kanske är nån lödning som ger upp när han får för mycket istället.. prova skruva ner spänningen lite grann. Annars prova strömför a den med 4,5 volt (Förutsatt att det är 3 AA batterier.. Kommer inte ihåg) genom batteriluckan istället.

Vad menar du med "La-Crosse-redcensionerna" ?

Mvh
Rickard
stenolof
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av stenolof »

Börjar med att tacka Rickard för svar med flera tips. Har nu sänkt matningen från adaptern till 8 v och hittils bevittnat ca 30 min av stabil drift och rimliga värden i form av stigande ute-temp.

(Det sitter 8 (!) st batterier i apparaten = 12V. Originaladapetrn som var märkt med 12V gav 18 när jag kollade vid installationen!!))

Får prova vidare, kanske skruva upp spänningen något, och först o främst plocka ner och "serva" vindmätaren och kolla ev oxid på kontakterna (efter uppehållet på 1,5 år) i kopplingsboxen som jag byggt in i en apparatlåda på yttervägg pga korta kablar.

Med "La-Crosse - recensionerns" syftar jag på div beskrivningar av småfel, alltför frekventa orimliga mätvärden m.m. som förekommer enl vissa inlägg. Har fått för mig att även den här branschen har vissa "flaggskepp/märkesprylar" som möjligen håller litet högre kvalitet. (Davis??) Är ingen tekniker utan mer vetgirig och satsar helst på prylar som funkar bra till rimligt pris. La-Crosse-grejerna verkar ju "göra jobbet" men är det så att något annat är erfarenhetsmässigt bättre och prisskillnaden rimlig så får jag väl instämma mde min hustru i talesättet "köpa billigt = köpa dyrt" - dvs krångel och besvikelser är också kostnader.

Blir det ordning på prylarna kommer en hemsidesadress med litet väderinfp så småningom och förstås möjlighet att bidra med ev. värden till detta forum.

Bästa hälsningar från Sten
Risarp101
Wannabe
Kontakt:

WMR 918

Inlägg av Risarp101 »

Hej!

Jag har också haft en mkt bråkig Huger som spelat mig massor av spratt och på gränsen till sammanbrott. Har också trixat en hel del med modifikationer. Den fungerar för tillfället bra förutom regnmätaren som tar emot impulser från hydroforens tryckströmbrytare ( vid avslag) och ger utslag för nederbörd. . Skall byta tryckströmbrytare nu och se om det blir någon förändring. Jordad koppling tog bort många konstiga värden.Kan nätstabilisator ta bort dylika spänningsvariationer/impulser?

En prövad huger ägare
Vädermannen
stenolof
Wannabe
Kontakt:

WMR 918

Inlägg av stenolof »

Blir mer och mer förvissad om att den uppväckta Huger:n kan betraktas som halvdöd.

Risarp101 har erfarenheter som stämmer väl med nuvarande och tidigare. Jag har en hel del i boendet som kan störa, bl.a. hydrofor. När regnet kom slutade alla avläsningar från den yttre temp- och fuktighetsdelen, vindmätaren är grinig (möjligen beroende på dålig/låg placering under bångstyrig TV-antenn) Den korrigerade spänningen räckte tydligen inte.

Har nu också fått ögonen på IROX-stationen - som också finns under märket Honeywell. Tacksam för kommentarer från ev. erfarna om livslängden på batterierna i periferienheterna - främst vindmätar-delen. (Vinterkyla, klättra på tak eller fälla mast??) I övrigt ser det ut att vara en trevlig maskin. Enligt Ambientweather går tyvärr inte VWS mot den ännu. (Planer finns men inget releasedatum enligt snabbt svar på e-post) Har jobbat in mig på VWS med internet-funktionelitet m.m. men säkert kan jag ändra mig temporärt om det handlar om rätt grejer.

Sten (igen)
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Vill bara flika in att Irox och honeywell är samma maskin och sensorer men inte samma hårdvaruversioner. Irox har fler funktioner och mycket mer minne (3000 poster mot honeywell 200) (Den finns också som mebus men utan uv sensor och något annan display) och nåt märke till

Vi valde av detta skäl Irox som märke när vi kollade igenom denna station. Helt enkelt toppmodellen men fortfarande väldigt bra pris om man kollar vad den klarar.
stenolof
Wannabe
Kontakt:

Facit på "Hugern" - WMR-918

Inlägg av stenolof »

Lösningen blev en ny WMR-918 från Safecast med ett par extra givare för Temp/fukt samt UV. Den fungerar fullt tillfredsställande sedan man "gullat" litet med placeringen av sensorerna. Avgörande i valet mellan funktionsrika IROX och denna var för min del uppdateringsfrekvensen. Jag är rätt intresserad av vinden och WMR-100 kändes bäst av de trådlösa näst avancerade och dyra Davis Vantage PRO. Svenska och flertalet Europeiska prisnivåer är höga för "prylarna" - verkar finnas många orsaker - och är inte den enda branschen i sammanhanget.... Safecast kändes dock rätt att handla av med sin serviceinriktning, kunskap och ambition att ta hem o rekommendera bra grejer..

Den yttre "huvudenheten" sitter f.n. ca 4,5 m ovan mark på stadiga maströr (svårt att få riktigt rakt vilket förstås inte är bra för värdena. Förbättringsområde - köpa några rör till, byta ut det som är ostadigt och rikta upp - gärna upp högre pga höjdförhållanden, hus, träd m.m. - ev upp på huset. Regnmätare och UV-enhet ska få några snyggare och högre fundament - sitter för lågt nu - hanhunden vet att de inte får "markeras" men kanske om husse tittar bort eller när det blir mörka kvällar....

Virtual Weather Station får duga ett tag till - datorn jag dedikerat känns för seg för Weather Display :?: men det finns fler rekommendationer jag ska prova.

Solstrålningen w/m vore intessant men finns inte på denna maskin - verkar också kosta rätt mycket på de som erbjuder funktionen.

Lägger ut litet data löpande på hemsidan - måste iaf ha en dator igång för att logga från denna maskin (Ingen oregon har detta inbyggt tror jag).
Skriv svar