Jag har haft strul lite då och då. Får igång det relativt snabbt men efteråt tar det tid innan temperatur.nu börjar visa data igen. Fråga: Efter ett par timmars uppehåll i mina data, finns det någon delay innan data åter hämtas? Data går alltid omedelbart att hämtas från nätet.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Jag kör en mängd felkontroller på temperaturerna som hämtas.
I ditt fall så beror fördröjningen att skillnaderna blivit för stora.
I det aktuella fallet så är temperaturen ~-9 grader för att sedan plötsligt bli ~-1. En så stor temperaturdifferans är inte möjlig på kort tid så systemet antar att temperaturen är felaktig och läser inte in den. Oftast är dessa felaktiga hastiga temperaturförändringar korta och temperaturen återgår till det korrekta värdet inom en timme.
Om det är så att temperaturen håller sig på den nya nivån en längre stund tänker systemet om "Ok, jag trodde att det var fel, men eftersom temperaturen håller sig på den nya nivån så länge är det antagligen ok". Den nya temperaturen börjar att loggas.
I ditt fall har temperaturen återgått till den korrekta efter att den felaktiga har accepterats.
Återigen är temperaturdifferansen för stor och det ligger en timeout innan den accepteras - systemet tror helt enkelt att den korrekta temperaturen är felaktig.
Jag har planer på att bygga ett lite mer smart system där feldetekteringen även tar hänsyn till stationer i närområdet. Detta kommer att ha stor effekt i de lite större städerna där det finns flera temperaturer inom en liten radie. På landsbygden där det är flera mil mellan mätpunkterna kommer detta system har mycket liten effekt.
Senaste tre veckorna har jag haft diverse fel. Dels har servern rasat minst tre gånger, dessutom haft oxid i en delare. Nu sista tiden kommer inte LogTemp igång efter omstart utan att jag tar ur Adapter USB (DS9490R) och flytta mellan olika USB-uttag. Dessutom hade jag en dåligt egengjord kabelkontakt. Kör nu på min vanliga dator medans jag försöker göra iordning 2 olika äldre datorer (2.4 GHz) varav en skall vara backup och server i reserv. Hade börjat leka med Ubuntu men det får vänta.
- Appropå tidigare i tråden så funkar återgången snabbt o bra från temperatur.nu's sida. Helt suveränt. Sista tiden har jag ju fått mycket erfarenhet
Är mina problem över nu? Vattenfall stängde av strömmen (de hade aviserat) och jag bad datorn stänga av fem minuter innan. Antagligen har något program hängt "kan inte stänga visst program, avsluta nu?) som kanske många windowsanvändare sett. Haft problem med just detta på TeamViewer. Var inte närvarande och misstänker att jag borde varit det. Hur som helst när strömmen kom tillbaka inom utsatt tid så skulle jag starta datorn inge. Inte ett liv. Bara en grön lysdiod på moderkortet avslöjade att det fanns 5V. Inget annat funkade, inte ens skärmen som går på samma nätagg. Misstänkte problem med någon HD, plockade ut alla tre med startförsök mellan varje. Inte ett liv. Provade den första HD'n i annan dator, då startade inte ens datorn, alltså kortis på något vis i den men de andra två funkade.
Nu tröttnade min sambo på mina problem o sa att jag kunde använda hennes för servern. Hon använder nu mera den bara till att se på svt play... Har nu installerat XAMPP + alla 1-wireprylarna där och det bara funkar så bra. Dock var det problem innan jag hittade att USB-portarna var tillåtna att stängas av av windows. Fixade det i Enhetshanteraren och nu så... Skall kolla om det behövs ett nytt nätagg i min, det är e ju en bra dator, tvä kärnor på 3GHz. Annars blir det nytt moderkort med. Har ju två gamla datorer på 2.4 GHz men himla slöa bussar o lite minne. Går som reserv o lek med Linux. Dock är jag inte mogen för att lära Linux trots alla goda ord för det systemet. Slut på romanen.