Frågor kring 1-wire räknare som finns i shopen

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Perra_V
Wannabe

Frågor kring 1-wire räknare som finns i shopen

Inlägg av Perra_V »

Hej
Köpte en asus (logger) här för ett år sen, har den för tempmätning mest.
Är nu intresserad av att mäta elförbrukningen, jag har en pulsindikator ifrån techtrade ser ut som den i shopen.
Jag hade den kopplad till datorn och den släpade efter lite vad gäller antalet pulser(10 000) mot själva elmätaren.

Hur fungerar räknaren V2, har den minne inbyggt, om man vill ha en upplösning på 5 min tex, måste man läsa av den med "cat" var 5:e min, hur skulle det fungera om man vill läsa av den var annan minut, skulle asusen orka med det.
tanken är sen att skicka upp datat till en extern webserver som finns på ett hotell.

Ang. ev. minne i räknarn, hur mycket har den, tex om loggern är nere så sparars ju datat ändå tills man hämtar värdena ifrån den ?
/Perra
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Frågor kring 1-wire räknare som finns i shopen

Inlägg av elf98 »

Räknaren räknar helt enkelt pulserna, den tidsstämplar dem inte. Vill man ha en upplösning på X minuter måste man läsa av med X minuters mellanrum.

Asus-routern bör klara att läsa av varannan minut. Det som kan bli problematiskt är om man har en rrddatabas med för hög upplösning - minnet i routern räcker då helt enkelt inte till för att generera graferna.

Gällande hur högt räknaren kan räkna innan den börjar om kommer jag inte ihåg exakt hur många bitar minnet är på, men (har för mig att informationen finns i forumet!). Gissningsvis är minnet på ~32 bitar, dvs du kan räkna ett par miljarder pulser innan räknaren slår över.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar