Jag har roat mig med att räkna ut ett sådant värde som jag nu presenterar på mina Squeezeboxar. Jag plockar alla temperaturer i Linköping som är i drift och tar medianen. Finessen med medianen är att enskilda stationer som visar orimligt mycket eller lite filtreras bort. För att ytterligare jämna ut så tar jag sedan medelvärdet av alla värden som ligger inom 0.5 grader från medianen (inklusive medianvärdet). Har kört det ett dygn nu och visar på boxen även hur många giltiga värden det finns samt hur många av dessa som ligger inom 0.5 grader från medianen. Lite överraskande så ligger ofta alla 5 nu fungerande stationer inom denna gräns men det har varit ner i 2 några gånger. Det här är ju lite överdrivet, medianen duger ju egentligen. Men det är ju lite kul...
Ska även räkna ut max och min löpande, typ över de senaste 12 timmarna. Nackdelen med en vanlig max/min-termometer är ju att man måste komma ihåg att nollställa. Men genom att räkna ut det löpande under de senaste X timmarna så får man ju oftast svar på de vanligaste frågorna typ på morgonen då man undrar hur kallt det var på natten när det var som kallast (och kanske även när detta hände). Eller på eftermiddagen/kvällen, hur varmt var det när det var som varmast. Sen kan man förstås även peka ut var i Linköping det var som kallast eller varmast under de där X timmarna... Lite avdelningen värdelöst vetande men något programmeringsprojekt är ju kul att ha. Sen kan man ju briljera lite på jobbet om någon börjar prata temperatur...
Så här skulle det se ut på en Squeezebox 3 (simulerat), 2 av 5 tillgängliga stationer i Linköping används.