Visa spänning från DS2438

LogTemp är en enkel mjukvara med ett brett stöd för temperatursensorer AD-chip samt luftfuktighetsmätare.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Cyklisten
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:33
Ort: Norrköping

Visa spänning från DS2438

Inlägg av Cyklisten »

Jag hittar inget sätt att få LogTemp att visa spänning. Finns det något program som kan läsa loggfilen och rita en graf?

Så här ser filen ut:

22.02.2010; 10:30:20;6.24
22.02.2010; 10:30:38;6.24
22.02.2010; 10:30:56;6.25
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Visa spänning från DS2438

Inlägg av PeterT »

MSure om vill vara kvar med Windows men isåfall kan du helt skrota Logtemp. Men vill du absolut ha kvar Logtemp så klarar MSure av att plocka in din loggfil och rita graf.
Cyklisten
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:33
Ort: Norrköping

Re: Visa spänning från DS2438

Inlägg av Cyklisten »

Jag har tittat på MSure och det verkar som den inte fungerar på den här datorn. Det är en bärbar med 166MHz processor och 160MB minne. Den drar bara 10W så den passar bra som mätdator med kontinuerlig drift. Jag kör Windows 2000 på den.

Msure vill ha .Net 3.5 som i sin tur vill ha XP eller bättre och jag tror inte att datorn orkar med detta.

Men jag skulle kunna prova att köra MSure på vardagsdatorn och låta den hämta data från mätdatorn. Det ska jag göra!
Cyklisten
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:33
Ort: Norrköping

Re: Visa spänning från DS2438

Inlägg av Cyklisten »

Jag fick det inte att fungera. Tydligen kräver MSure att det finns en adapter för 1-Wire i datorn.
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Visa spänning från DS2438

Inlägg av PeterT »

Cyklisten skrev:Jag fick det inte att fungera. Tydligen kräver MSure att det finns en adapter för 1-Wire i datorn.
Lurig fråga... det borde vara möjligt att starta MSure utan adapter men vet inte. Per (skaparen av MSure) kommer säkert att kommentera om det går, annars ställ frågan på MSures forum. Får du bara igång MSure så finns det en UserModule som konverterar om textfiler och lägger det på en databas som sedan MSure kan skapa grafer på. Lycka till hur du än gör.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Visa spänning från DS2438

Inlägg av PerM »

MSure kräver inte en 1-Wire adapter, däremot vill MAC som skapar en grundkonfiguration som passar 99% av alla användare att det finns en sådan.

Den modul du söker är TextToDatabase som också använder sig av FileWatcher. Enklast är nog om du baserar din konfiguration på en av konfigurationerna från forumet eller följer instruktionerna i Wikin och helt enkelt låter bli att ladda 1-Wire modulen.

Ifall du inte får igång det själv så misströsta inte, just TexttoDatabase modulen är den knepigaste av dem alla, men så är den ju unik också :)

Jag kör MSure på 128Mb RAM och en Transmeta CPU på 500Mhz så minnet är inga problem, hur upplevelsen blir med en 166Mhz kan jag dock inte svara på.
Skriv svar