Jag tänkte använda pulsdetektorn tillsammans med räknaren för att mäta elförbrukning. Jag kör med USB-kontrollern. Mitt problem är att den enda användbara kabeln ut till elskåpet är telefonkabeln, som bara har två oanvända ledare... Vad är mitt bästa alternativ att lösa det här på? Jag har förstått att jag måste mata detektorn (och räknaren?) med +5v på något sätt, men jag har varken flera tillgängliga ledare eller tillgång till 240v på ett enkelt sätt i elskåpet. Är den enklaste lösningen ett stort fett blybatteri på 6v ståendes inne i skåpet?
Om telekabeln ligger i rör kan du lätt använda den befintliga telekabeln som "drag-tråd" och dra fram två nya 4-ledare.
Då har du en kabel för tele och en kabel till 1-wire.
1-wire och räknaren matar du från USB-adaptern alt. via en spänningsinjektor
Jo, den ligger i rör men elektrikern var mer eller mindre på fyllan när han drog el + tele i huset så jag vet vilka omvägar rören tar och hur snävt han lagt dem... Det är ju mer än synd om man fastnar halvvägs eller om man drar av skarven. Kanske man ska satsa på att först dra igenom en dragtråd?
Fäst en bra stark tråd i telekabeln, vik kabeln och tråden som två krokar som hakar i varann och tejpa med eltejp på båda sidor om krokarna.
Dra sedan ut telekabeln med dragtråden fäst. det borde gå ganska lätt.
Fäst sedan två nya kablar i tråden, börja med en kabel, fäst sedan nästa kabel en bit ifrån ca 0,5-1 m tejpa med eltejp hårt så att det inte blir för tjockt, det får absolut inte bli några "knölar" eller liknande, då får du förmodligen inte igenom kablarna.
Smörj med kabelsmörjmedel (glidmedel).
Du kan behöva hjälp av en person som "matar" kablarna i ena änden och en som drar i andra änden.