Åska

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tomashermansson
Wannabe

Åska

Inlägg av tomashermansson »

Min Adapter USB 1wire (DS9490R) slutade att fungera vid åskan igår kväll. Jag fick igång den igen genom att starta om den helt, dvs dra ut den ur USB-porten och sätta tillbaka den. Omstarta av servern hjälpte inte...

Hur kan jag undvika detta vid nästa åskväder?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Åska

Inlägg av elf98 »

Det är omöjligt att säga varifrån störningen kom, men https://www.m.nu/esd-skyddskort-p-353.html kan minska problemen om störningen kom från nätsidan. Dessutom minskar risken att saker går sönder.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
tomashermansson
Wannabe

Inlägg av tomashermansson »

elf98 skrev:Det är omöjligt att säga varifrån störningen kom, men https://www.m.nu/esd-skyddskort-p-353.html kan minska problemen om störningen kom från nätsidan. Dessutom minskar risken att saker går sönder.
Min server är "skyddad" genom att den drivs genom en UPS. Så troligen kom det från 1wire-nätet... jag beställer 1 st ESD skyddskort vid nästa beställning hos dig. Tack för tipset!
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Inlägg av Nisse Husberg »

Jag hade problem med åska som fick en del av temperaturgivarna att bli helt knäppa och visa slumpmässiga värden mellan +20 och +80 grader. Men sedan började de visa riktiga värden av sej självt. Det har hänt två gånger nu. Första gången tog det två dagar men andra gången fyra dagar.

http://84.20.155.7/cgi-bin/thermd

Underligt men det visar att man inte bör kasta bort givarna genast.
Edis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Edis »

Min högtempmodul och USB-adapter slogs sönder förra året, trots att jag kör via UPS med åskskydd. Numera drar jag ut alla sladdar, litade lite för mycket på UPS:en... :roll:

Tror att det blev för stor potentialskillnad mellan rören i pannan och jorden i datorn på något vis, trots att de borde ha samma potential.

Jag är ändstation på elnätet, det är inte så bra heller. Funderar på att installera riktiga åskskydd med grovskydd och finskydd m.m, speciellt efter förra åskvädret för snart två veckor sedan. Det slog i närheten av en jobbarkompis hus, det blev stora skador i elsystemet och nästan all elutrustning gick sönder. Huvudsäkringarna på inkommande kablar förvandlades till grus... Elektrikerna håller på att megga kablaget i huset och de har hittat konstigheter på kablaget som måste åtgärdas.
Bild
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

En hemm ups är inte ett skydd mot åska. Inte ens en dyr Online-ups är ett skydd mot åska dessvärre...

Jag har faktistk råkat ut för exakt samma fenomen. Sist det slog ner hos grannbyn så slogs usbstickan ut och ja var tvungen att dra ut den och även stänga strömmen till nätet och sedan sätta igång det igen.
Samma sak är att värdena framförallt på räknarna hoppar när det åskar men åker tillbaka igen.
Jag har både åskskydd och UPS-er framför. Lite dyrare saker dessutom.

Ska prova sådant esd-skydd när jag hinner.
rothman
Wannabe

Inlägg av rothman »

esd skyddskortet kan ju vara en bra investering

kanske även klarar av när jag löder i nätet "live", sist jag gjorde det hängde sig servern ;-) inte så smart gjort kanske
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Över huvud taget att löda i något om är live är klart obra! :wink: Tror inte att ESD kortet är "rätt" lösning. Rekommenderar starkt att du kopplar ur först istället!
rothman
Wannabe

Inlägg av rothman »

CirruZZ skrev:Över huvud taget att löda i något om är live är klart obra! :wink: Tror inte att ESD kortet är "rätt" lösning. Rekommenderar starkt att du kopplar ur först istället!

självklart, det var ett misstag bara. tänkte mig inte för. skulle bara löda ihop två sladdar i 1-wire nätet och ungarna klagade på att filmen som strömmades från servern slutade :lol: :lol:
Skriv svar