Hagel i Kungsör Östra filtrerades bort

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
arnelj
Wannabe

Hagel i Kungsör Östra filtrerades bort

Inlägg av arnelj »

Hej!
Det kom en rejäl hagelskur under fredagskvällen 28 maj. Temperaturen droppade direkt mer än 5 grader vilket gjorde att filtret på temperatur.nu slog ur min givare...
För jag antar att det är vad som hände. Min egen loggning (finns läsbar på min hemsida ljungdahl.info) fungerade hela tiden och data lades ut i vanlig ordning.
Hur ser filtreringen ut? Skall den inte kunna acceptera snabba temperaturskiften om det sedan visar sig att temperaturen "lever"? Eller är det en avvägning som har gjorts? Temperaturen blev ju ganska konstant ett bra tag efter hagelskuren. Vitt på marken ...
Jag hittar inte någonstans hur filtreringen går till - skulle vara kul att veta!

Mvh
/ArneLjungdahl (Kungsör östra)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Hagel i Kungsör Östra filtrerades bort

Inlägg av elf98 »

Jag har inte dokumenterat filtret, men en kort beskrivning av de vikigaste parametrarna som analyseras:

1. Temperaturderivatan. Eller kort och gott hastigheten på förändringen. Ändras temperaturen för snabbt är det 99 gånger av hundra fel. I bland klassas korrekta temperaturer i samband med regn som felaktiga. Hur stor förändring som tillåts beror till viss del på hur ofta en station uppdateras, men om det sker en förändring som är större än 4 grader på 5 minuter slår filtret i från.

2. Temperaturderivatan igen. Ändras temperaturen för långsamt - är helt konstant under flera timmar är det oftast något som har låst sig.

3. Absolutvärdet. Temperaturer över 55 grader eller under -55 grader klassas som felaktiga.

4. För att filtrera bort störningar som ändå slinker igenom är temperaturen som sparas ett glidande medelvärde. I praktiken innebär det att förändringar i temperatur dämpas och att att temperaturen släpar efter ett par tiondels grader i 5-15 minuter på temperatur.nu.

Att lägga in data i efterhand är mycket bökigt och inte något som jag skrivit stöd för. Det är över 300 stationer i databasen och har en temperatur klassats som felaktigt av skripten måste det till mänsklig kontroll för att kunna säga om det var en korrekt klassificering eller inte. Det tar helt enkelt för mycket tid att verifiera alla fel!

Filtren fungerar över förväntan (särskilt funktionen där det skickas ut mail till stationsägaren om temperaturen klassas som felaktig en längre period). I början, när det var mindre än 25 stationer på temperatur.nu, verifierade jag alla temperaturerna manuellt ett par gånger per dag!

Hoppas att du är nöjd med förklaringen!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
arnelj
Wannabe

Re: Hagel i Kungsör Östra filtrerades bort

Inlägg av arnelj »

Hoppas att du är nöjd med förklaringen!
Jamenvisst! Jag ville ju veta funtionaliteten hos filtret - och det fick jag ju.
Men - en fundering. Jag såg att det finns flera som funderar på detta med "live signal"-funktioner. Eftersom jag har en givare med bättre upplösning (DS18B20) skulle man ju kunna använda sig av "live ripple" för att konstatera att givaren uppenbarligen är vid god hälsa trots att det fanns ett kraftigt temperaturras. Återstår vad jag hittade om att man "råkar" vattna på givaren och den droppar kraftigt.
Jo, jag inser att det är ett laborerande och en avvägning i slutänden hur man skall ställa in ett filter. Speciellt när man har så många olika givarsystem och med så olika kvalitetsförutsättningar som temperatur.nu har.
Och - man kan ju inte gardera allt!
Å andra sidan - det var en upplevelse detta med hagelskuren. Mycket kraftigt hagel, åska och regn. Ca 6 grader dropp - momentant - och helt vitt på mindre än en minut på gräsmattan. Jag trodde att vårt plasttak skulle bli perforerat...! Det är inte SÅ vanligt med sånt väder!
Ha't bra!
/ArneLj
Låst