Program till DS2406P

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Program till DS2406P

Inlägg av Daimen »

Hej,

Bakgrund: Jag har en nivågivare i septitanken som jag vill kunna övervaka med hjälp av 1-wire.

Jag har skaffat mig ett I/O-kort DS2406P som jag tänkte använda för uppgiften. Nu söker jag en programvara (för windows) som kan läsa av kanalerna. Jag har tittat lite på Msure men tyckte det var för komplicerat att knacka egen xml-kod. Finns det något annat program för detta ändamål alternativt någon som har en färdig kod skriven för Msure eller vb?
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Program till DS2406P

Inlägg av PeterT »

MSure har ett aktivt forum. Ställ frågan där och förklara lite vad du tänker dig så får du garanterat hjälp att få ihop en konfiguration som passar dig. Ofta så har någon redan lösningen och lagt ut det på forumet.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Program till DS2406P

Inlägg av Daimen »

Jag har postat min frågeställning i Msure-forumet (http://www.msure.se/forum/index.php/topic,940.0.html) innan jag gjorde det här. Du verkar väldigt kunnig på detta område och har kanske ett förslag på lösning? I min jakt på lösningar så har jag sökt en del i diverse forum - Var det inte du som övervakade någon dörr (låst eller ej) eller missminner jag mig nu? Jag tänkte då att detta måste ju vara något liknande. Jag behöver en programvara (kod) som minst kan tolka på och av (1:a och 0:a). När det är dags för tömning av septitanken är tanken att det ska genereras ett mail. Jag hoppades kunna använda mig av Msure Auto Configuration för att skapa xml-filen men det gick inte då guiden inte kunde slutföras pga avsaknaden av graf.

Som jag ser det har jag två alternativ i dagsläget.

Få lite hjälp med att få till det i Msure. Antingen en färdig lösning eller grundconfigen skriven i en xml-fil så jag har något att börja från. Alternativ en annan programvara som fungerar för detta ändamål i Windows-miljö.

Lägga ner projektet tillsvidare.

Då jag är nybliven husägare sedan två veckor tillbaka är detta tyvärr inte det enda projektet. Tiden räcker helt enkelt inte till riktigt för tillfället. Alternativen vore att fördjupa mig i Msure och XML eller att läsa in mig på Linux och migrera. Tyvärr får detta i så fall bli på sikt då tiden nu är för knapp.

Om du nu har en lösning, eller en länk till någon som har, så har jag heller inte fått till några grafer för mina luftfukttighetsmätare (DS2438 & HIH-4021) som ska placeras på vinden och i krypgrunden. Förutsättningarna är följande:
Windows XP
Msure
xampp

Msure/MySQL är klar så långt att jag får ut den relativa luftfuktigheten i procent och inte bara i volt (tack för det J). Endast grafer saknas alltså men kör fast på detta med grafgenerator.
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Program till DS2406P

Inlägg av PeterT »

Daimen skrev:Jag har postat min frågeställning i Msure-forumet (http://www.msure.se/forum/index.php/topic,940.0.html) innan jag gjorde det här. Du verkar väldigt kunnig på detta område och har kanske ett förslag på lösning? I min jakt på lösningar så har jag sökt en del i diverse forum - Var det inte du som övervakade någon dörr (låst eller ej) eller missminner jag mig nu? Jag tänkte då att detta måste ju vara något liknande. Jag behöver en programvara (kod) som minst kan tolka på och av (1:a och 0:a). När det är dags för tömning av septitanken är tanken att det ska genereras ett mail. Jag hoppades kunna använda mig av Msure Auto Configuration för att skapa xml-filen men det gick inte då guiden inte kunde slutföras pga avsaknaden av graf.

Som jag ser det har jag två alternativ i dagsläget.

Få lite hjälp med att få till det i Msure. Antingen en färdig lösning eller grundconfigen skriven i en xml-fil så jag har något att börja från. Alternativ en annan programvara som fungerar för detta ändamål i Windows-miljö.

Lägga ner projektet tillsvidare.
Jag har haft lite väl mycket ledighet och inte bevakat forumet ordentligt. Det stämmer att jag övervakar om ytterdörren är låst eller inte. Det är en DS2406 som läses av ungefär en gång i minuten och MSure rapporterar ner till MySQL om det är en 1 eller 0:a. Det är inga problem att få MSure att göra det, du kan få nödvändiga XMLfiler av mig.
För att sedan göra nått vettigt av det så använder jag php för att presentera om dörren är öppen eller inte. För att få MSure att skicka mail så behövs det en C# snutt alltså en UserModule. Den skulle isåfall gå in och reagera på om ett värde i MySQL är t.ex. 1. Det klarar inte jag av att skriva men det finns säkert andra som kan fixa det, så jag tror MSure är rätt lösning för dig.
Daimen skrev: Då jag är nybliven husägare sedan två veckor tillbaka är detta tyvärr inte det enda projektet. Tiden räcker helt enkelt inte till riktigt för tillfället. Alternativen vore att fördjupa mig i Msure och XML eller att läsa in mig på Linux och migrera. Tyvärr får detta i så fall bli på sikt då tiden nu är för knapp.

Om du nu har en lösning, eller en länk till någon som har, så har jag heller inte fått till några grafer för mina luftfukttighetsmätare (DS2438 & HIH-4021) som ska placeras på vinden och i krypgrunden. Förutsättningarna är följande:
Windows XP
Msure
xampp

Msure/MySQL är klar så långt att jag får ut den relativa luftfuktigheten i procent och inte bara i volt (tack för det J). Endast grafer saknas alltså men kör fast på detta med grafgenerator.
Det är absolut inte svårt att ordna. Om jag inte missminner mig så finns en färdig mall i manualen för det. Jag kan assistera dig med det. Vi kan höras vidare i morgon. Första arbetsdagen efter semestern i morgon så man behöver väl hoppa i säng!! :D
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Program till DS2406P

Inlägg av Daimen »

Det låter ju strålande! Jag tar tacksamt emot lite hjälp både vad gäller xml-filer för ds 2406 och med att skapa grafer för luftfuktighet och temperatur.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Program till DS2406P

Inlägg av Daimen »

PeterT - Du har pm.
Skriv svar