Programvara

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Programvara

Inlägg av Dowser »

3-5m fri sikt?
Det låter ju som du fått ett måndags-ex...
rolfis
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2010, 08:38
Ort: Luleå

Re: Programvara

Inlägg av rolfis »

Söker och söker på nätet efter ett gratis programvara som gör att jag kan få min väderstation OREGON SCIENTIFIC 100N på nätet igen. Har ej hittat något annat än CUMULUS men den verkar inte fungera på min station eller så är det så att jag inte har ställt in CUMULUS programmet rätt?? CUMULUS var annars ett mycket bra program och fungerade mycket bra med min förra station. Någon som vet ett bra gratis program som finns där ute kan ju skriva en länk till mig här så jag får kolla den. Vore roligt och få stationen ut på nätet igen!
Tottemannen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 98
Blev medlem: 21 dec 2009, 20:19
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Programvara

Inlägg av Tottemannen »

Det finns ett program som heter Weather Station Data Logger, som är gratis och är kompatibelt med wmr100n.
Jag provade att installera det och fick det att fungera, men fick aldrig uppladdningen av väderdata till internet att fungera.
Här är länken: http://wmrx00.sourceforge.net.
Väderstation på Rasfallet, Ludvika.
http://www.ludvikasegel.com/wx
rolfis
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2010, 08:38
Ort: Luleå

Re: Programvara

Inlägg av rolfis »

Tack för tipset och nu är min station på nätet igen http://rolf-juto.blogspot.com/
rolfis
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2010, 08:38
Ort: Luleå

Re: Programvara

Inlägg av rolfis »

Det verkar vara så att något i min bärbara dator med windows 7 stör väderstationen på något sätt och därmed fungerar inte mottagningen från stationen på rätt sätt. När jag kopplar in stationen på en gammal stationär dator med XP så fungerar allt utan problem??. Har någon här samma erfarenheter med denna station och bärbara datorer???.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Programvara

Inlägg av Dowser »

Det låter konstigt.
Har stationen samma placering när du använder de olika datorerna? (Så att det inte är någon annan faktor som spelar in?)
Om din bärbara dator är utrustad med trådlöst nätverk kan du prova med att stänga av det. (De flesta datorer har någon form av knapp för att stänga av det trådlösa nätverkskortet, vissa måste man stänga av det i bios.)
Att stänga av trådlöst nätverk menar jag alltså inte som en lösning, utan mer som en felsökning om *vad* som gör att den fungerar på den ena datorn men inte den andra.
En annan sak som vore intressant är att använda en betydligt längre USB-kabel, så att avståndet till datorn ökas. Det finns upp till 5m långa passiva USB-kablar som fungerar utmärkt.
Skriv svar