Blåsippevägen

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Blåsippevägen

Inlägg av elf98 »

Låter som en skoj utbyggnation av mätutrustningen!

Personligen tycker jag man skall köpa hubben när man anser att man behöver den och inte "utifall att". Om du från början tänker bygga ditt nät som ett stjärnnät är det lika bra att ta hubben på en gång, om du tror att ditt nät till en början kommer att vara en slinga är det onödigt med hubb!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Kommer nog bygga som ett stjärnnät då jag kommer ha utrustningen för väder åt ena hållet och givarna i husgrunden/vinden åt ett annat håll.

Och som jag förstod det så ska jag kunna plocka ut spänning ur ett rj45 kabel via hubben och driva t.ex UV mätaren via den kabeln och slippa en extra strömkabel till den.
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Har nu blivit less på att mina "Förgrening modul RJ12 - 1-2" rostar igen, de som är ute och råkar ut för fukt emellan åt och gör att mitt nät muppar och visar 85c lite då och då :mrgreen:

Har nu beställt dessa grejer från Elfa och hoppas jag ska klara mig bättre efter det :lol:

Skarvdosa;75 x 75 x 37 mm, 332-907
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19584
Toppklämma 3P, 222-413
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19590

Kör nu endast via webbgränssnittet till iPhonen och ska göra en version anpassad till min iPaden och datorn med med större bilder.

Loggar nu temp på flera ställen i huset, tot. elförbrukning, och luftfuktigheten i tvättstugan och i terrariet där även tempen övervakas :mrgreen:

Ska kompletteras med separat loggning på varmvattenberedaren och luftvärmepumpen framöver också och förbrukning av vatten, både totala och varmvatten.
Bilagor
Toppklämma 3P, 222-413
Toppklämma 3P, 222-413
500790f[1].jpg (88.55 KiB) Visad 9571 gånger
142418f[1].jpg (74.55 KiB) Visad 9571 gånger
Skriv svar