Trådlös postlåda?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mgh
Gillar hemautomation

Re: Trådlös postlåda?

Inlägg av mgh »

kul med projekt som denna 8)

antennkabel skall vara 50ohm
tvantennkabel är 75ohm
längden skall vara kvartsvåg mao ca 17cm

73 de SA6AQD
/Magnus
49ers forever
rhoddas
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rhoddas »

mgh skrev:kul med projekt som denna 8)

antennkabel skall vara 50ohm
tvantennkabel är 75ohm
längden skall vara kvartsvåg mao ca 17cm

73 de SA6AQD
Skulle en sådan fungera?

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,213500000

Skall alltså ytterskärmen anslutas till jord (batteriets -) och innerledaren till där befintlig antenn sitter idag?

Själva mottagarens antenn består av en kabel som var hoprullad som en sprial. Den har jag "vecklat ut" i sin fulla längd men den är ca 23 cm. Är det fel? Kan man "boosta" mottagaren också?

Bifogar bild på sändare+mottagare. kabeln som syns på sändaren är pålödit på ena knappen och sedan kopplad till postlådans brytare.

Den andra bilden är en fundering om det är så jag skall göra med antennkabeln?
Bilagor
förslag antenn
förslag antenn
sändare+mottagare
sändare+mottagare
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

Dowser skrev:Hur lång kabel har du utanför lådan?
Min gissning är att din kabel inte är avstämd efter sändarens frekvens och därför inte fungerar speciellt bra.
Krokodilklämman är kanske inte heller den bästa kontakten.
Själv skulle jag välja ett av två alternativ i första hand:
1 Montera plast-dosan med sändaren på utsidan av lådan istället för insidan.
2 Ta bort antennen från sändaren och fästa en så kort och låg-ohm'ig kabel som möjligt där istället och sedan montera antennen på utsidan.

Om du inte vill göra något av de alternativen så är det väl rimligt att modifiera den lösningen du har idag. (Även om krokodilklämman gärna får bytas ut) Gissningsvis är sändaren du har på 433MHz? I så fall är våglängden 69cm, så att ha en antennkabel som är en längd som är jämnt delbar med det låter som en bra ide.
Exempel. Använd en koaxial kabel, där skärmen löds fast till jord på sändaren, låt den sen gå ut genom hålet och skala ytterskärmen på de sista 172,5mm.

Lycka till!
Det fungerar med originalprylarna. Ev verkar det som mottagaren stod för nära andra trådlösa prylar. Troligen monterar jag sändaren på utsidan i ip klassad låda.
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

Nu är allt på plats! Och det fungerar hyfsat bra.
Jag har någon Nexa enhet som verkar ligga på samma kod som denna lösning så jag skall försöka hitta och ändra detta.

En annan sak jag undrar - jag nyttjar

https://www.m.nu/d2pc-2-io-med-skruvter ... 991ec9247c

som är kopplad till reläet på fjärrstyrningens mottagare (via ca 5 meter lång kabel. Är det optimalt att endast ha reläet som brytande/slutande eller skall man lägga på en spänning i serie alt ett motstånd för att minimera störingar (felavläsningar)?

MVH Peter

PS: Det är hur coolt som helst att få upp på info typ "Morgontidningen 05:30" "Posten 13:05" eller "Reklam 17:45" Jag nyttjar Beoynd Measure för detta och det fungerar kanon!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

D2PC har pullupresistor, så du skall lägga en polen på reläet till GND och den andra till ingången. Ingången på D2PC är hög som standard, när reläet sluts dras ingången låg.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Gött att du är nöjd rhoddas.

Själv väntar jag på de sista prylarna innan jag kan exprementera. Jag har 2 veckors ledigt nu och hoppas att jag kan bli klar.
Jag ska slänga in en ljudkrets i postlådan också där jag har förinspelat -Tack, tugg tugg tugg!. Blir kul att se reaktionen på brevbäraren :wink:
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Själv har jag bara den fysiska labb-uppställningen klart, har varit för många födelsedagar och renoveringsprojekt för att hinna med allt, hoppas snart få tid dock.

Apropå brevbärarens min är jag lite sugen på att kopiera http://www.bwired.nl och ta en bild när lådan öppnas. Det kräver nog formellt tillstånd, men jag tänkte i allafall inte publicera den. :)

Såg förresten detta hack http://hackaday.com/2011/02/05/8x8-led-infinity-mirror och kom på att det kan vara en bra backup-lösning. Om inte bilden har alla prickar ligger det ett brev i lådan.
Skriv svar