Jag fick det att funka, loggade energiförbrukningen ett tag men pga olika anledningar så slutade jag med det.
NU är jag dock sugen på att komma igång igen men stöter på problem direkt då den inte loggar något värde. Alltså mina två tempsensorer kommer upp i TempLog (eller heter det LogTemp). Räknaren kommer också upp men i listan längst ner på programfönstret men det registreras inte något värde.
Jag har ett nytt "DS2423P+" chip (moterat på ett kretskort från M.nu) då mitt gamla blev ett råttbo av sällan skådat slag.
När jag nu tänkte löda ihop de resterande komponenterna (Motstånd och Fototransistor) så blir jag lite fundersam.
I starten av denna tråd skrev jag att jag följde detta schema.
Schema
I denna tråd:
Tråd
I det schemat har han ett motstånd mellan 5v och ingången (Pullup motstånd).
Men senare i tråden blir jag tipsad om att ha ett pulldownmotstånd. Vilket jag också har på den gamla räknaren. Den som har fungerat. Alltså ett motstång (10K) mellan GND och ingången. Sedan sitter Fototrasnistorn mellan 5v och ingången.
Nu kommer frågorna.

Är det något som kan gå sönder om jag bara kör med Pulldownmotstånd och fototransistorn? Kan det vara därför den inte fungerar nu? Alltså att den höll ett tag men "fick nog" sen.
Alltså, min koppling som jag tänkt mig är helt enkelt.
GND, DQ & 5v till respektive "ben" på chippet.
Ett motstånd (10k) mellan GND och ena ingången. (Pulldown)
Fototransistor mellan 5v och samma ingång som motståndet.
Tacksam för hjälp.
MVH Peter