Hårdvarulösningar för att visa temperaturen - Squeezebox

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av Hoffan »

Hittade det....
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Softsqueeze ingår istallationen har jag för mig. Om du startat slimserver så kan du öppna webklienten. Minns inte hur det ser vid installationen men jag har för mig att man får utpekat en länk till den. Standard är port 9000 på den IP adress som din maskin har i det lokala nätverket, typ http://192.168.1.1:9000

Via inställningar i sin router så kan man sen nå servern utifrån också, typ på jobbet eller om man vill dela med sig till bekanta. Men då bör man ha satt ett lösenord.
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Lite mer kul...

Inlägg av hanpa »

Har hackat lite mer nu.

Så här ser det ut på boxarna när de är i standby och inte används till något annat:

Bild
Aktuell temperatur i Linköping baserat på 5 mätstationer, /5, plus löpande min och max under de senaste 8 timmarna.

Sen kan jag mha boxens fjärrkontroll titta på lite annat med:

Bild
min, medel och max under det senaste dygnet

Bild
min, medel och max under den senaste veckan (har dock inte kört en vecka än).

Bild
Börsläget kan ju vara kul

Varje box lever sitt eget liv och kan spela musik eller visa data helt oberoende av varandra. Samma gäller för ev. simulerade boxar via Softsqueeze, kan ha hur många som helst i gång parallellt, även på jobbet osv.

Vad mer kan man hitta på? Har lite idéer fast då måste jag ju ta fram lödkolven...
  • *Visa elförbrukningen genom att känna av pulsindikeringen på elmätaren. Då kan jag på varje box dels visa total förbrukning, momentanförbrukning och översätta till kr/dygn eller liknande, förbrukning senaste dygnet, veckan osv.
    * Brevlådan? Går ju att sätta en givare där så jag ser om posten har kommit..
    * Diverse innetemperaturer
    * Luftfuktighet
    * Blixträknare, går ju att hämta data från diverse websidor
    * Borde väl även gå att kolla vattenförbrukningen och kanske även fjärrvärmen fast jag måste trycka på en knapp för att visa något vad gäller fjärrvärmen så det lär väl inte bli något där...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Oj vad sugen jag blir på att fixa något liknande!

Hur bökigt är det att fixa mjukvaran? (har du lust att dela med dig???)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

elf98 skrev:Oj vad sugen jag blir på att fixa något liknande!

Hur bökigt är det att fixa mjukvaran? (har du lust att dela med dig???)
Det är inte så bökigt. Kör du linux?

Jag har gjort några fulhack så det är väl inget jag direkt vill visa för omvärlden men om någon vill ha script till Slimserver under linux så kan jag maila dem på begäran. I princip har jag gjort följande:
  • - Hackat i en plugin som heter WeatherTime. Istället för att presentera datum och tid så plockar jag istället data ur några filer.
    - Gjort ett shell-script och några perl-script som hämtar data, räknar ut statistik osv.
    - Data och även scripten ligger på en ramdisk för att inte jobba för mycket mot hårddisken. Därför måste jag initiera ramdisken och formatera den vid uppstart samt kopiera scripten och gamla logfiler till ramdisken så att allt snurrar direkt efter en omstart. Man kan ju skippa ramdisken om man vill...
    - Sen är det några rader i crontab, för att hämta data och räkna ut statistik. Har även ett jobb som trimmar ner loggfilen så att den inte ska växa till mer än motsvarande en vecka, kör det jobbet en gång per dygn. Ett annat jobb kopierar över loggfilen från ramdisken till hårddisken varannan timme, så att jag inte tappar för mycket data efter en omstart. Sen plockar jag OMX från Avanza också men det är väl lite i utkanterna...
Funderade mycket på hur jag skulle räkna ut löpande min/max/medel för olika tidsperioder. Om jag skulle spara undan data timvis för att inte få så mycket data att räkna på. Men det mest flexibla var ändå att logga den sammanvägda temperaturen i en fil på ramdisken och varje gång nya data tas in söka ut data för 8 timmar, 1 dygn och 1 månad. Det går på ett kick i perl, typ någon hundradels sekund eller nåt. Skulle förstås kunna ha lagt data i en mysql-databas men det här är som sagt ett snabbt hack. Är väldigt nöjd med löpande min/max för senaste 8 timmarna, det ger oftast svaret på det jag vill veta.
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Visst e det snyggt.....
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag kör openwrt på mina asus-routrar, tyvärr verkar det inte som att någon lyckats få igång Slimserver på openwrt än.

Jaja, nu har jag ytterligare ett projekt att fixa en dag jag som av en händelse skulle få lite tid över!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Re: Hårdvarulösningar för att visa temperaturen - Squeezebox

Inlägg av hanpa »

Länge sedan jag skrev något om detta... Jag har hackat vidare och ändrar hela tiden visningen för att se det mest intressanta på displayerna. Pga strul med vädertjänsten för den plugin till slimserver jag utgick ifrån så har jag nu tagit bort prognosdelen och visar i normalläget temperaturdata och aktuell effektförbrukning. Jag visar även börsläget när börsen är öppen. Sen har jag diverse undermenyer för att visa mer detaljerad info, statistik osv.

Bild

/5 innebär att det just nu är 5 tillgängliga källor från http://www.temperatur.nu i Linköping som jag plockar temperaturen ifrån och bildar en form av median. Sen kommer min och max löpande under de senaste 8 timmarna. Sist kommer aktuell effektförbrukning baserat på tiden mellan pulserna i elmätaren, se tråden http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=135

Jag har ingen egen utomhusgivare men det verkar ju vara välförsörjt ändå i Linköping ännu så länge och mina experiment för att hitta en bra plats för en tillförlitlig temperatur har inte gått så bra, det blir för stor påverkan av solen. Mitt behov av temperatur är inte att veta hur varmt det är utanför just min husvägg eller i min trädgård utan snarare hur varmt det är i Linköping grovt sett när jag ska ge mig ut och cykla och liknande.

Jag fick ändra lite i programvaran efter byte av elmätare men hårdvaran fungerade fortfarande bra. Förutom att den nya mätaren gav fler pulser per kWh så verkade det som att var 10:e puls var lite längre så jag fick minska baudraten för att inte få in skräpvärden pga framing-error/break-detect.
gusse02
Wannabe

Inlägg av gusse02 »

Please, det där vill jag också ha hemma på min squeezebox! Kan du lägga upp källkoden nånstans är du snäll?
Användarvisningsbild
hanpa
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

gusse02 skrev:Please, det där vill jag också ha hemma på min squeezebox! Kan du lägga upp källkoden nånstans är du snäll?
Problemet med koden är att den är pinsamt rörig så jag vill nog inte lägga upp den. Möjligen kan jag ge dig tips om hur du själv kan modifiera en plugin. Kör du linux? Det är en hel del micklande för att få till allt. Senaste tillägget är ett script som räknar ut värdet av mina fonder som jag har på olika ställen, PPM m.m. Utgående från en lista med fonder och andelar så plockas kurserna ned varje dag och jag visar totalvärdet och förändringen sedan föregående dag på squeezeboxen och en websida med lite mer detaljerad information om varje fond. Lite halvdeprimerande just nu men det blir en mycket fin översikt och precis som jag själv vill visa det. Squeezeboxarna är jättebra eftersom de kan visa info hela tiden när man inte använder dem till annat men helst skulle jag nog vilja ha infodisplayer typ LCD-skärmar som rymmer lite mer.
gusse02
Wannabe

Inlägg av gusse02 »

Jag förstår precis! För att göra nåt lite mer officiellt så kräver det ofta ganska mycket jobb. Men peka mig gärna i rätt riktning så kan jag själv hacka ihop nåt som passar mig.

Jo, jag kör linux.
Skriv svar