Ja, det var lätt, bara att följa instruktionera på WIKIn hos
www.telldus.se
Jag hade klara problem först , men det visade sig vara jag som läste lite slarvigt.
Det andra protokollet som stöds förutom NEXA är SARTANO (har dock ej kollat om det finns en ny release av RFCMD på nån vecka).
Det visar sig att SARTANO funkar på gamla CLAS OLSSON fjärrbrytare som det står "ALFA" på, men de är av typen "click on" , "click off" d.v.s det är samma signal för on/off varannan gång, så man måste se till att ha dem i "rätt läge" när progvaran i servern startas, för att det skall funka/vara i sync, annars kan det sluta med att man har lyse i fönstret på dagen men inte på natten...
Ja, det är endast envägs kommunikation, det innebär att servern inte kan veta om du har slagit på lampor el.dyl med NEXA/SARTANO fjärrkontrollen.....frågan är om man kan bygga nån typ av mottagare och koda av signalen....?
Betr. "Om det verkligen blir av" så har säkerheten hittils varit 100%, det känns som om TELLDUS adaptern sänder starkare än NEXAS standard fjärr. Jag har ett hus på 120m2 fördelat på 2 plan och dator resp. mottagare så långt ifrån varandra som möjligt fungerar.
Ett problem med NEXA protokollet är att det inte finns signal för "DIM" på vettigt sätt, man kan t.ex. INTE skicka "dimma till 30%" utan det finns endast "ON,"OFF" och om man skicka "ON" när den redan är "ON" så kommer den att börja dimma mellan 0 och 100% "fram och tillbaks" tills man skickar "ON" igen då den "stannar", dock så kommer den ihåg DIM nivån vid off så en "OFF" och sedan "ON" slår på med samma DIM nivå som den hade vid senaste "OFF", detta innebär att man endast kan automatisera "ON" och "OFF" på ett vettigt sätt.