OWFS kraschar

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Quart
Moderator
Kontakt:

Re: OWFS kraschar

Inlägg av Quart »

KungenAvPeking skrev:@Quart:

Kan tala om att jag kör på den tunna klienten jag köpte av dig (HP T5500).
Funkade bra med Windows Fundamentals och 1wire + Tellstick (Dock segt)
Körde Ubuntu med 1wire + Tellstick (gammla versionen av SwitchKing var dock ostabil)

Kör nu Ubuntu med 1wire + Senaste Tellstick och beta på SwitchKing.
Helt plötsligen började det strula (Telldus-core jobbar tydligen mer mot stickan än innan)
Lösningen blev en PASSIV USB-hub, dvs en enkel 4-portars USB-hub, utan strömmatning.
Tydligen stabiliserar den spänningen så pass mycket att det blir stabilt.
Kan ju säga att systemet nu är stabilt, kört i flera dygn, utan omstarter, utan minsta lilla problem! ;)

Varför en passiv? Billigare!
Kommer undan med en hub för 149:-, istf en för 249:- (Givetvis kan jag bara tala för min egen installation, ingen garanti för att det funkar för dig, eller om man sätter i mer än 1 Tellstick och 1 DS9490)
( http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ubb-p68169 )
Tack för de orden.
Hittade på jobbet en av varje, letade lite noggranare idag :D
Så det blir hem och testa sen.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Att köpa en passiv och att det inte funkar är dyrare än att köpa en aktiv direkt. Den Passiva gör i regel inte ett skit med strömmen mer än att man har en kabel emellan. Och visst kan det hjälpa lite men det är inget jag skulle lita på.

Köp en riktig aktiv direkt.
http://s.dealextreme.com/search/active+usb+hub

Köper man inte i sverige så kan man få en aktiv mycke billigare än 1 passiv i sverige kostar. Jag har en passiv i min ena dator och visst det funkar bättre med den. Men var 3e dag tappar jag på den. Just nu är det bara dev system så på den har jag inte bytt men har liggandes nya aktiva som ska dit.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Hej på Er och god fortsättning
Vill bara uppdatera lite vad som hänt sen jag stoppade in en "passiv usbhub".
Det har funakt sen dess, förut kunde den gå mellan 2-8 timmar nu har den gått sen den 23/12 utan problem.
Stort tack för detta tips som löste mitt problem !
Skriv svar