Missar jag något uppenbart?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: Missar jag något uppenbart?

Inlägg av Niklas »

Förresten!

Installera htop. "sudo apt-get install htop"
Kör det sen.

Ta valfri process och klicka på "Kill" eller tryck F9.
På vänster sida ser man vad siffrorna motsvarar. :)
joblo
Gillar hemautomation

Inlägg av joblo »

Är det ingen mer än jag som tycker att linux är som att utöva hjärnkirurgi med flintyxa!!!???
På DOS tiden visste ju folk inte bättre men nu...?!
Min frustration beror på att jag i hopp om att kunna få ett modernt och grafiskt gränssnitt mot OWFS skulle prova att installera Cacti. Så långt allt bra.
När jag sen skulle jag via putty modifiera en fil "sudo nano /etc/snmp/snmpd.conf" så dök Putty anslutningen när jag skulle spara vilket resulterade i att filen blev TOM. Jag hittar INGEN template fil på nätet så jag provar att avinstallera Cacti och sedan ominstallera densamma.
Näää det funkar ju så klart inte utan jag måste tydligen avinstallera snmp (vad det nu är). Så p.g.a. putty och några timmar senare är det där jag är nu. SÅ hur faaaan avinstallerar jag snmp för att sedan kunna installera igen (eller hitta en ny snmpd.conf fil)??!! :evil: :evil: :evil:
Ursäkta men mitt lugna temperament försvann genom fönstret! :roll:

Mvh.
Johan
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

joblo skrev:Putty funktionalitet reviderat: Anslutningen till PI'en brukar hänga sig då och då och till sist koppla ifrån. Finns det något bra sätt att undvika detta?
SSH-kryptot kan låsa sig eller koppla ned om förbindelsen är osäker. Kör du koppar eller WiFi?

Med ett "evighetsping" kan du övervaka att förbindelsen inte går ned.
"-t" gör att ping håller på tills du stänger fönstret eller trycker CTRL-C

C:\>ping -t 192.168.1.110

Pinging 192.168.1.110 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.110: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.1.110: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.110: bytes=32 time=5ms TTL=64
Reply from 192.168.1.110: bytes=32 time=1ms TTL=64

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
flyvert

Inlägg av flyvert »

joblo skrev:Är det ingen mer än jag som tycker att linux är som att utöva hjärnkirurgi med flintyxa!!!???
På DOS tiden visste ju folk inte bättre men nu...?!
Vi får nog gräva upp herr Jobs - han om någon har ju sett till att gemene man har en UNIX-burk i fickan.

http://www.debianhelp.co.uk/snmp.htm
http://www.debianhelp.co.uk/manpages/defaultsnmpd.txt
bosse123
Gillar hemautomation

Inlägg av bosse123 »

Joblo,
Var står du nu?

Vad är det du vill uppnå?
joblo
Gillar hemautomation

Inlägg av joblo »

Just nu skulle jag på något sätt vilja verifiera att owfs och rrdtool snurrar som det ska, varför funkar t.ex. inte owdir?
Varför får jag syntax fel när jag kör create_rrd.sh (enligt RRDtool How To)?
Målsnöret med hela projektet är att få upp en web app där jag kan:
- Se status och historik för värme systemet med pelletsbrännare, solvärme, inne-. ute- och pool-temp.
- Kunna presentera effekt (momentant samt medelvärde över tid) på pellets- och solvärme
- Jag skulle även vilja kunna nödkyla solvärmen om effektuttaget skulle vara för lågt någon solig dag. Under den isfria delen av året tar poolen hand om överskottsvärmen, men innan den är inkopplad kan det bli lite för mycket av det goda under tidig vår och sen höst.
- Visa nivåvakt i pelletsförråd
- Kunna larma om något är utanför det normala.
Jag hoppas hitta något gränssnitt mot owfs och rrd där man på ett överskådligt sätt kan bygga upp och underhålla ett sådant system och hoppades att kanske cacti skulle kunna sköta det. Jag har nu även installerat apache2, php och mysql (LAMP server) men vet inte riktigt om det snurrar som det ska. Jag vill spara alla data i en stabil databas men har aldrig jobbat med liknande och vet inte om det kanske är overkill??? :?
En bonus med allt detta är ju att jag får fräscha upp mina minst sagt dammiga programmeringskunskaper samt även få lite insikt i web och databas hantering. I grunden är jag elektronikingenjör men har jobbat som service ingenjör i snart 20år, som en sådan är man ju närmare praktisk problemlösning än teoretisk. :)
flyvert

Inlägg av flyvert »

joblo skrev: - Kunna larma om något är utanför det normala.
Med prowl kan man skicka meddelanden till smartphones, surfplattor, mm. Appen kostar en tjuga men resten är kratis.
bosse123
Gillar hemautomation

Inlägg av bosse123 »

Har du provat enligt raden under i wikin?
./create_rrd.sh

Jag har börjat samma resa, började löda och joxa i mellandagarna så det är långt kvar, så här är status just nu, kanske kan det inspirera till vidare arbete för dig?
har en ved/pellets anläggning med solfångare och 3 acktankar.

har följt wiki för både installation av owfs och även rddtool på forumet.
har för mig att det saknas att perlscriptet skall göras körbart, dock.

12 tempgivare körs mot en ubuntuserver över en usb master, givarvärdena körs mot owserver, alltså, jag startar owfs med detta:
/opt/owfs/bin/owfs -s localhost:4304 --allow_other /mnt/1-wire
(s istället för u kortfattat)

dels ritas solfångaren med hjälp av rrdtool instruktionen, bara för att komma igång!

Skriver alla värden till en mysql databas, var femte minut.
la upp själva strukturen i databasen med hjälp av phpmyadmin, därigenom kan man också exportera datainnehållet till bland annat en odsfil, så att man kan sitta med openoffice excel och sortera och filtrera om man vill få fram något intressant samband eller statistik, genomsnitt med mera. nackdelen är att själva datasorteringen inte ligger på webben, men det kan jag tillsvidare leva med.(dock så nås phpmyadmin såklart från webben.)

publiceringen på webben i övrigt, jag provade också cacti, har det till andra saker redan, men efter några sena kvällar la jag det åt sidan,

kör numer också med detta fantastiska program som fyller mina behov mer än väl såhär långt,
föreslår en noggrann läsning av denna tråd:
http://pellets.info/viewtopic.php?f=42& ... fb3bf9f3e4
härigenom går det även att få mailvarningar om man vill
där finns även ett flertal av mina misstag samlade...
Stort tack till upphovsmannen!!!

vad gäller nödkylning: kanske ett enklare script som styr en 1/0 givare med relä utifrån givna värden?

energiberäkningar,
jag skall montera en givare på vardera rör till och från solfångarna, med hjälp av skillnaden mellan givarnas temp kombinerat med tid och en konstant så skall det enligt uppgift gå att få ut effekt, får väl surfa runt efter ett script för uppgiften, någon som har någon ide???
joblo
Gillar hemautomation

Inlägg av joblo »

Jag har löst IF-sats problemet. Det var nano som inte visade ogiltiga tecken efter att man plankat från webben. Emacs är mycket bättre i det fallet så nu kör jag mest med den editorn.
OWFS verkar fungera som det ska men när jag kör owtap blir jag lite konfunderat av att det är helt tomt i fönstret..?
Nu har jag i alla fall tragglat mig igenom RRDtool HowTo och kom NÄSTAN helt i mål - graph_temp.pl säger att png filen inte kan skapas, men jag lyckas inte begripa varför?! Jag tycker att rättigheter ser rätt ut...
Är det någon som kan säga hur man smidigast sätter alias på sina 1-wire enheter?
bosse123
Gillar hemautomation

Inlägg av bosse123 »

Och du har inte missat at göra chmod på .pl filen ?
joblo
Gillar hemautomation

Inlägg av joblo »

bosse123 skrev:Och du har inte missat at göra chmod på .pl filen ?
Nope, har gjort det 2ggr för säkerhets skull.
bosse123
Gillar hemautomation

Inlägg av bosse123 »

om du står i rätt mapp , (där filen ligger, typiskt, /home/***/bin )och skriver:
perl graph_temp.pl

vad får du för felmeddelande exakt?
joblo
Gillar hemautomation

Inlägg av joblo »

Konstigt, png filen sparas men jag får svaret:
pi@raspberrypi ~/bin $ ./graph_temp.pl
problem generating the graph: Could not save png to '/var/www/graph_temp.png'
Done!
Grafen är dock tom...
Är det förresten någon som kan säga hur man sätter alias på sina 1wire enheter???
joblo
Gillar hemautomation

Inlägg av joblo »

joblo skrev:Konstigt, png filen sparas men jag får svaret:
pi@raspberrypi ~/bin $ ./graph_temp.pl
problem generating the graph: Could not save png to '/var/www/graph_temp.png'
Done!
Grafen är dock tom...
Är det förresten någon som kan säga hur man sätter alias på sina 1wire enheter???
Glöm det där att grafen är tom, jag får nu upp en kurva (måste bara skala om den lite).

Min fråga om alias kvarstår dock. Måste/bör man köra owserver för att sätta alias? Jag läste någonstans att owserver kunde trampa andra ow processer på tårna???
Hittade detta på ett forum (har inte testat än):
owfs -a myaliases.txt -d /dev/ttyS0 -m /mnt/1wire
bosse123
Gillar hemautomation

Inlägg av bosse123 »

nyfiken fråga, varför vill du skapa alias?
Skriv svar