Svårt att välja HA system! Diskussion/Synpunkter?!!

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Svårt att välja HA system! Diskussion/Synpunkter?!!

Inlägg av larky »

Hittade en lista att gå igenom, sparar den till mig själv och andra för senare bruk...
Domoticz
Testat och det funkar med1-wire, Z-wave, rxfcom. Saknar lite fininställningar men det ska nog funka.

Ago Control
openHab [JAVA]
Testat men bara fått igång demo

OpenRemote [JAVA]
Freedomotic [JAVA]
The Thing System
DomotiGa
Home Genie [C# = REQUIRES MONO]
Pimatic
Fhem [PERL]
Home Assistant
MisterHouse
Pytomation
homA
pixi
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av pixi »

Circle har du hittat någon bra ersättare?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jo jag tror det, men jag har inte hunnit sätta mig in i det. Tanken är att köra openHAB, har allt jag söker i funktionalitet samt att det utvecklas mycket aktivt. Måste bara hitta tiden att komma igång. Just nu ligger ALLT HA nere hemma.
pixi
Kontakt:

Inlägg av pixi »

Ok. Hör gärna av dig när du hittat tiden och testa lite
:-)
gardebring
Wannabe

Inlägg av gardebring »

För den som hittar denna tråd är mitt tips att skippa http://www.opensourceautomation.com/ . Dokumentationen är tyvärr undermålig och även om forumet är trevligt gör den obefintliga dokumentationen att man måste fråga om *allt* vilket är enormt frustrerande. Jag satt flera kvällar och fick inget alls att lira (då arbetar jag ändå som systemutvecklare med c# som huvudspråk). När jag sedan testade det (javabaserade) openhab hade jag lite grejor uppe redan samma kväll. Openhab är inte helt lätt det heller, men det är lättare än opensourceautomation..
Videonisse

Apple Homekit

Inlägg av Videonisse »

En ny spelare som jag tror kan bli mycket framgångsrik är Apple med sin plattform "Homekit". Med alla iPhones och iPads som finns ute hos privatpersoner så borde deras lösning attrahera riktigt duktiga utvecklare som också förstår sig på GUI and användarvänlighet, så riktigt bra appar borde dyka upp under nästa år.

Som jag förstår det så kan Apple TV användas som "server" och man stödjer även tredjeparts gateways så alla möjliga olika tekniker borde kunna integreras i Homekit som frontend och för stor del av programmerade regler etc. Tex hoppas jag att OpenHab v2 får stöd för Homekit och då blir HB en otroligt flexibel gateway med överlägset stöd för olika tekniker, som sedan kan avläsas och/eller styras ifrån Homekit. Då kan ja få ett snyggt GUI för min KNX-lösning :D

Att kunna styra hemmet med tal har ju diskuterats länge och en del försök har gjorts men med Apples Siri så har ju förutsättningarna för att lyckas förbättrats avsevärt. Använder inte Siri själv på min iPhone 4s, stödjer Siri svenska fullt ut idag?

Vad tror ni om Homekit och dess förutsättningar?
simply
Wannabe

Inlägg av simply »

Kan instämma i att det inte alls är helt lätt att välja system.

Jag har några 1wire-sensorer samt lite NEXA-prylar och har fram till nyligen kört ett litet hopplock. RRD-grafer för temp/energi samt remotestick-server/tellstickController med gamla RemoteStick-appen (Android) för fjärrstyrning.

Införskaffade häromveckan ZWave-dongle och RFXtrx och har börjat hårdkika på system...

Vill ju att det skall stödja det jag har, och vara framtidssäkert. Några system jag kikat på har haft allt annat än aktiv utveckling.

Just nu är det Domoticz vs. OpenHAB som är på tapeten men apparna lämnar lite att önska.
Dock har jag hittat appen ImperiHome som verkar flexibel och lovande.

OpenHAB
+ Väldigt flexibelt, aktiv utveckling, mycket stöd
- För tillfället mycket manuellt hackande, textfiler etc. Java, lite mer krävande. RPi kanske lite i underkant?
* v2 verkar komma med mer automatik, men... när är det klart?

Domoticz
+ Mycket enklare konfigurering via GUI, mer automatik. Aktiv utveckling, bra stöd. Rullar fint på RPi.
- Aningens mindre stöd, inget riktigt plugin-system såvitt jag vet. Stöd för nya saker kompileras in.

Inget är hugget i sten ännu iaf... suck! ;)

//
Skriv svar