Stämmer detta?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
HenrikEL
Behörig Elektriker

Re: Stämmer detta?

Inlägg av HenrikEL »

Skulle vilja se hela listan på brister de hittat. Om värmen är en av dem.
Problemet är väll att det inte finns någon annan dimmer eller relä som är styrd via push på fasen och bara kan ta fibaros plats där man intsallerat puckar. Aeon kör lågspänning och qubinon push på nollan.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
mdahl
Wannabe

Inlägg av mdahl »

Philio Tech verkar vara ett ganska likvärdig relä, men jag känner mig ändå osäker på om dessa skulle vara så mycket säkrare jämfört med Fibaro.
HenrikEL skrev:Skulle vilja se hela listan på brister de hittat. Om värmen är en av dem.
Problemet är väll att det inte finns någon annan dimmer eller relä som är styrd via push på fasen och bara kan ta fibaros plats där man intsallerat puckar. Aeon kör lågspänning och qubinon push på nollan.
Inforama
Wannabe

Inlägg av Inforama »

Konstigt beslut, tycker jag... Betyder detta att det är OK att ha kvar befintliga installationer utan risk? Kommer Fibaro att fixa problemen, som väl isåfall måste bero på konstruktionsfel eftersom brytarna är CE-märkta (och följdaktligen är inte CE-märkningen korrekt?!)

Man kan ju fortfarande få tag på Fibaros brytare på andra e-shoppar!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Elsäkerhetsverkets beslut innebär att produkterna ska tas tillbaka från återförsäljare senast den 17/11.

De har inte bedömt att bristerna är så stora att produkterna behöver tas tillbaka från konsument, och en rimlig tolkning av det borde vara att de tycker att risken är tillräckligt liten för att produkterna ska kunna fortsätta användas.

Vi hoppas att det dyker upp nya versioner i mitten av december.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Inforama
Wannabe

Inlägg av Inforama »

Tack för snabb info, elf98.

Dessvärre tror jag väl personligen inte riktigt på att det kommer nya versioner av alla Fibaros produkter till december!? Den urläckra wallpluggen väntar vi väl fortfarande på, som var den första att få försäljningsförbud(?)!

Är lite sugen på att köpa några brytare ändå, eftersom det inte är någon fara att använda dem. Synd att inte "m.nu" har några på lager ;-)
PaddySe
Wannabe

Inlägg av PaddySe »

Ny URL till sidan om förbudet är : http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... ngsforbud/.

Vad jag kan se är det bara Fibaro Dimmer och Fibaro Relay Switch som har försäljningsförbud just nu.

Jag väntar också att deras Wallplugs skall dyka upp i lager... :)
PaddySe
Wannabe

Inlägg av PaddySe »

Ehh, var snäll och glöm mitt inlägg. Söker man på fel så hittar man inte rätt... :)
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

Lite missvisande att den står under skarvuttag.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Skriv svar