En lösning i granntråden (på vad jag uppfattar som samma problem) var att prova en annan linux distribution än Ubuntu. Så jag får väl till att börja med prova en annan dist för att se vad som händer. Jag kör virtuella miljöer så det går tämligen snabbt att testa.
gein skrev:Provade precis senaste versionen av SLAX Live CD men får precis samma fel som tidigare.
Linuxkärnan som körs är 2.6.27.8.
Kan någon posta namn på linux dist samt kernel-version på ett fungerande system (som kör USB-adaptern utan problem alltså)?
Jag kör Ubuntu 8.04 med kärnan från 7.10 (2.6.22-14).
Min adapter dör en gång i veckan ungefär med ett irriterande felmeddelande och då hjälper enbart omstart.
Kan inte hitta någon lösning och det gör mig riktigt irriterad.
gein skrev:Provade precis senaste versionen av SLAX Live CD men får precis samma fel som tidigare.
Linuxkärnan som körs är 2.6.27.8.
Kan någon posta namn på linux dist samt kernel-version på ett fungerande system (som kör USB-adaptern utan problem alltså)?
Jag kör Ubuntu 8.04 med kärnan från 7.10 (2.6.22-14).
Min adapter dör en gång i veckan ungefär med ett irriterande felmeddelande och då hjälper enbart omstart.
Kan inte hitta någon lösning och det gör mig riktigt irriterad.
Ser man på. Typ det problemet jag har.
På min server kommer det en gång i veckan.
På en annan dator kommer det nästan direkt.
Vore bra om man kunde komma tillrätta med det här problemet.
Det är på ett sätt bra att fler har samma problem.
Får du felmeddelandet om du kör dmesg också?
Jag har provat tre olika adaptrar med samma resultat (vilket påminner mig om att jag har glömt skicka tillbaka den jag lånat från Erik. hehe)
Felet jag printade sist fick jag genom att starta owfs med --foreground. Men annars, ja. Jag ser felet med dmesg om jag startar på normalt vis.
Jag vet inte riktigt vad jag ska prova nu faktiskt.
Insåg först nu att det fanns en Live CD med owfs. Provar den och då fungerar adaptern kanon.
Vad kan vara felet när Live CD:n fungerar men ingen annan dist?
Jag kör med ubuntu 8.10 och kernel 2.6.27-11-generic
Har stått en 1månad utan några som helst problem.
Jag följde guiden till punkt och pricka sedan funkade det direkt
Jag installerade allt enl. den superba how-to'n på en tunn klient med Ubuntu 8.10 server.
Det fungerade bra i en vecka eller så och sen började den tappade USB'n stup i kvarten.
Jag installerade om hela systemet men problemet kvarstod.
Jag bytte till Debian 5.0 men det hjälpte inte.
Hade jag gjort några förändringar i systemet sen det fungerade?
Jag hade lagt till Tellstick och installerat Cacti.
Jag plockade genast bort detta, startade om systemet men inte hjälpte det.
Jag installerade mer minne, det kanske var för lite. Ökade från 256Mb till 512Mb
Inte blev det nåt bättre för det.
Jag började bli smått tokig
Flyttade till en annan usb och ´voila` det fungerar utmärkt igen och har gjort så sen i söndags(4 dagar).
Nu ska jag prova att lägga till Tellsticken igen, det hade varit skönt att kunna minimera antalet datorer som står på för jämnan.