Idag...

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av elf98 »

...Döptes min dotter Sofie Astrid Margareta Freiholtz.

Stort kalas med ~60 gäster blev det. Helt slut!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

...Har jag lämnat en offert med ett pris på 200000kr + moms.

Min hobbyverksamhet växer!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

:shock: "Hobby verksamhet" ...yah right!

undra vad man får för dom pengarna?! :roll:
Edis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Edis »

...fick jag efter ett par veckors väntande hem min kamera från Kina. Hade inte så stora förväntningar, men för totalt 1600kr inkl. tullavgifter är jag GRYMT nöjd!
Bild

Bild

Blir alltid svårt att fota av en skärm
Bild

Bild
Man kan ha skärmen monterad på handtaget, men den är även trådlös vilket underlättar tittandet när man kan skärmen var man vill.

Ska bli mycket intressant när man mekar med bilen, har ju hänt mer än en gång att man har tappat en skruv som man inte vet vart den har hamnat. Det är även plats för ett MicroSD-kort så man kan spela in det man filmar också.

Perfekt att kolla i ventilationsrör och i pannan också :D
Bild
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Det var ju inte alls farligt för en sådan trevlig mojäng, ser en många bra användningsområden.
Ser ut att vara väldigt bra bild också, hur lång är räckvidden mellan skärmen och själva kamera modulen?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Edis

Inlägg av Edis »

Plutonium skrev:Det var ju inte alls farligt för en sådan trevlig mojäng, ser en många bra användningsområden.
Ser ut att vara väldigt bra bild också, hur lång är räckvidden mellan skärmen och själva kamera modulen?
Jo, jag blev verkligen impad av den. SKa bara fixa ett MicroSD-kort så kan man spara filmen också, kan lägga ut något videoklipp om så önskas då.

Jag har testat 8-10m, men då var det helt öppet mellan kameran och skärmen. Känns mer än tillräckligt :D

Det går tydligen att köpa trådlösa kameror för montering vid nummerplåten på bilen, så man kan få en billig backkamera. :D
Bild
Edis

Inlägg av Edis »

Har jag lekt med min VCT2000 som jag köpte i veckan. Det är en apparat som kopplas på OBDII-uttaget på Volvobilar efter 1999 och som är ganska intressant om man skruvar med nyare Volvo-kärror. Man kan justera en del parametrar och läsa ut lite av varje :D
Bild

Har genomfört kontroll på ECC-systemet, genomförde en kalibrering av spjällmotorerna och justerade lite parametrar på fläkthastigheten. Det gick att ändra fläkthastigheten i autoläget i några olika steg för att kompensera om bilen lätt immar igen eller om man tycker att den går på onödigt högt varvtal. Går även att justera hur ECC:n ska fungera vid solsken, får pilla med det i sommar :D

Kunde bl.a. läsa ut detta:
Bild

Bild
Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Får man fråga vad en sådan kostar?
Edis

Inlägg av Edis »

PerM skrev:Får man fråga vad en sådan kostar?
Japp, jag har letat halvt om halvt under flera år efter en sådan och de brukar vara dyra... Men jag fick tag i den för 4500kr vilket jag är väldigt nöjd med. Speciellt när jag fick tag i den av en mycket trevlig f.d. verkstadsägare bara någon mil hemifrån :D

Har varit när att köpa BSR:s handmodul för ca 1400kr som också kan prata med annat än motorboxen, men den här prylen känns som ett 100 gånger bättre köp. Nu skulle man bara vilja ha tillgång till programvaror hos Volvo också, men det går tyvärr inte... Det går ju knappt att skruva på något på en modern bil utan att ladda mjukvara...

Volvo själva har gått över till en ny modul som heter DiCE, en USB-pryl med blåtand och annat. Men jag som håller på med äldre bilar klarar mig grymt bra med VCT:n :D
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

...Har jag för första gången någonsin mellandagsrea i butiken.

Tellstick under 600kr är ett bra exempel!

www.m.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

... eller igår iofs...

Dog hårddisken i min 3 veckor gamla laptop. Suck! Hade inte "hunnit" börja ta automatiska backuper, men förhoppningsvis är det inte något väldigt tidsödande/viktigt som jag inte har lite äldre backuper på...

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev:... eller igår iofs...

Dog hårddisken i min 3 veckor gamla laptop. Suck! Hade inte "hunnit" börja ta automatiska backuper, men förhoppningsvis är det inte något väldigt tidsödande/viktigt som jag inte har lite äldre backuper på...
Vad för dator....så man vet vilken man ska akta sig för! ;-)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Asus UL30VT. Lätt och mycket bra prestanda till ett väldigt lågt pris.

Själva datorn är toppen. Bättre prestanda både CPU- och grafikmässigt jämfört med min numera pensionerade stationära dator. Och den stationära var inte dålig på något sätt. (P4 med dubbla kärnor på 3,4GHz)

Hårddisken kom från Seagate...

I förra veckan dog en 500GB-disk från WD i NASen. Och för någon månad sedan flashdisken i min EEEPC.

Tre döda diskar på några få månader - nu har jag fått min släng av diskcrasher för flera år framåt!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Oj, låter inte kul... ja jag väntar på att det skall börja rasa hos mig, har peppar peppar klarat mig från allvarliga katastrofer hittills. Är väll bara en tidsfråga...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ingen av mina crasher har varit någon katastrof. Jag har rätt mycket backuper...

Mest irriterande och tidsödande när diskarna pajjar.

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar