Falskdetektering PIR-sensorn

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Falskdetektering PIR-sensorn

Inlägg av elf98 »

Plastmojten framför är enbart en lins, och den spelar endast roll för detekteringsområdet.

Generellt är det väldigt få reklamationer på PIRarna.

Använder du ESD-armband?
När du kopplar in PIRarna, har du sakerna spänningsatta?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
nebogipfel
Wannabe

Inlägg av nebogipfel »

elf98 skrev:Plastmojten framför är enbart en lins, och den spelar endast roll för detekteringsområdet.
Plastlinsen har varit såpass intryckt så min misstanke var att den eventuellt repat IR-sensorn som sitter under. Men det är bara en vild gissning (då det syntes tydliga märken på just denna). Har som sagt testat att rengöra IR-sensorn på en annan PIR (helt utan synliga märken) och det gjorde varken till eller från.
elf98 skrev:Använder du ESD-armband?
Visserligen inte, men jag hanterar dem ytterst försiktigt. Handskas med elektronik dagligen och har aldrig råkat ut för några större bekymmer.
elf98 skrev:När du kopplar in PIRarna, har du sakerna spänningsatta?
Nej, självklart inte.

Kan för övrigt tillägga att jag inte har lött någonting, utan använder en kontakt till PIRens stiftlist.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ok, jag ser inte någon annan lösning är att du får häva köpet av PIRen, det är inte särskilt meningsfullt att skicka ytterligare nya!

Skicka ett mail till info@m.nu, Mailet skall innehålla kontouppgifer dit du vill ha pengarna överförda. glöm inte att ange adressen så jag kan skicka ett förfrankerat returkuvert som du skall använda till de trasiga PIRarna du har kvar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar