Säljes: Fd tunna klienter - noden i Ditt projekt?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
skanvik
Wannabe

Re: Säljes: Fd tunna klienter - noden i Ditt projekt?

Inlägg av skanvik »

Niklas skrev:Ingen som kört Ubuntu med någon fönsterhanterare?
Jodå, jag kör Ubuntu desktop edition. Det fungerar ok, dock inte blixtsnabbt. Tilläggas ska att jag stoppade i lite extra minne som jag hittade i en gammal PC så jag har 256MB RAM.
Senast redigerad av skanvik den 02 jan 2009, 02:26, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

skanvik skrev:
Niklas skrev:Ingen som kört Ubuntu med någon fönsterhanterare?
Jodå, jag kör Ubuntu desktop edition. Det fungerar ok, dock inte blixtsnabbt. Tilläggas ska att jag stoppade i lite extra minne som jag hittade i en gammal PC så jag har 256KB RAM.
Hoppas du har mer än 256KB. ;-)
Man kan ju byta fönsterhanterare. Xfce ska ju dra väldigt lite har jag hört.
Annars är ju Xubuntu byggt för "sämre" datorer.

Är det surfvänligt då? :)
skanvik
Wannabe

Inlägg av skanvik »

256 MB ska det förstås vara (ändrat i inlägget).

Surfvänligt eller ej är väl subjektivt. Duger väl att leta fram recept på. :wink:
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

skanvik skrev:256 MB ska det förstås vara (ändrat i inlägget).

Surfvänligt eller ej är väl subjektivt. Duger väl att leta fram recept på. :wink:
Jo, bra. Frugan vill kunna kolla webmailen i köket.
Jag ska testa med olika distributioner så får vi se vart det landar. :)
skanvik
Wannabe

Inlägg av skanvik »

HUSKii skrev:
skanvik skrev:Jag skaffade en adapter mellan 2,5"/3,5" HD från Elfa för 57kr och använde en 2,5" hårddisk från en gammal avlagd laptop. Hårddisken skruvade jag fast på insidan av locket. Den passar precis mellan processor, minnen och kontaktdonen.
Skulle du kunna ta en bild? Hade varit toppen!
Jag har köpt en liknande eller tillochmed en likadan från kjell&co, de ser väldigt lika ut om jag nu har hittat rätt 2.5"->3.5" ide adapter på elfa.

Prylen i länken nedan verkar identisk med den på Elfa:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,161000000
Daniel
Wannabe

Inlägg av Daniel »

Jag har nu lyckats installera OpenWRT på flashdisken. Dessutom har jag lyckats kompilera upp OWFS så att det fungerar. Dock har jag ännu inte lyckats få igång USB-stödet i OWFS då libusb inte vill sig riktigt men det skall gå... hoppas jag.

Nu är dock frågan. Hur mycket klarar flashdisken tro? Om man endast kör mot den kommer den då snart att ge upp?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Daniel skrev:Jag har nu lyckats installera OpenWRT på flashdisken. Dessutom har jag lyckats kompilera upp OWFS så att det fungerar. Dock har jag ännu inte lyckats få igång USB-stödet i OWFS då libusb inte vill sig riktigt men det skall gå... hoppas jag.

Nu är dock frågan. Hur mycket klarar flashdisken tro? Om man endast kör mot den kommer den då snart att ge upp?
OpenWRT skriver normalt sett inte något till flashdisken. När det gäller att spara data rekommenderar jag något externt minne. Ett USB-minne på tex 8/16Gb kommer att hålla många år innan du har skrivit sönder det under förutsättning att du inte konstant skriver stora mängder data till minnet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av HUSKii »

Ni som håller på med OpenWRT på flashdisken: Kommer ni att lägga in rrdtool också?
Eller kommer det att bli upp till var och en sen om ni nu delar med er av det ni har
lyckats med att få in på flashdisken?
Daniel
Wannabe

Inlägg av Daniel »

Så... Jag har kompilerat OWFS med libusb och jag får det att fungera, nästan...

Owserver startar snyggt och hittar enheten som sitter på usb. Om jag sedan kör owdir lokalt på maskinen så får jag ingen info?! Om jag däremot kör owdir från en annan maskin eller owhttpd lokalt så får jag upp allt snyggt och prydligt. När jag labbar så tappar maskinen kommunikationen mot 1wirenätet efter en stund. Om det beror på konfiguration, maskinen eller mitt 1wirenät vet jag inte ännu. Efter en omstart så fungerar allt igen.

Jag har lagt upp min konfiguration. Det är en dd-image och finns på http://zajd.com/1wire/openwrt-090103-0.1.zip.

Lite info om min image:
Anv: root
Lösen: password
IP-adress: 192.168.1.66 (fast)

hda1 och hda2 är helt enligt OpenWRT-standard i storlek och innehåll. Med automatik monteras /opt (som är hda3) där owfs finns. Sedan startas owserver på port 2000.

Installation:
Jag gjorde installationen genom att ta en CD/DVD-läsare och koppla in den. Därefter startade jag upp maskinen med en Linux Live-CD och monterade upp ett USB-minne där jag lagt dd-imagen. Nu är det bara att skriva "dd if=/path/to/image of=/dev/hda" och därefter bör det bara vara att starta om. :)

OBS! Allt görs givetvis på egen risk.

Den är inte klar men en bra grund som sparar måånga timmar. Återkom gärna med förbättringar.
Ni som håller på med OpenWRT på flashdisken: Kommer ni att lägga in rrdtool också?
Jag kommer inte göra det. Jag gjorde dock ett snabbt försök men fick en hel hög med felmeddelanden. Mitt mål är att maskinen skall ta hand om 1wirenätet och en VMware ESX-server skall ha en virtuell server som gör allt jobb.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Jag leker lite med PXE-boot.
Har precis lyckats boota Ubuntu mot en Ubuntu LTSP-server som jag kör virtuellt på min bärbara.
Den startar nu alltså helt utan hårddisk eller något annat lagringsmedium. :-)
Jag kommer till X. Får ange användarnamn och lösenord men sen kommer jag inte längre av någon anledning men det ser lovande ut. :)

Den blir jäkla varm har jag märkt. :)

Edit: Nu funkar det fint och det är uppe och rullar över nätverket.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Mmm, helt sval är den inte.
Gjorde tabben att köra 5 st travade på varandra när jag höll på och testade lite olika CE-images. Värme stiger som bekant uppåt, och så var det bara 4... :)
AeroNic
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av AeroNic »

Någon som skulle kunna tipsa ett stabilt os för dessa?
Kvittar om de e linux eller windows!
Ända jag kommer köra är:
Apache
MySQL
Någon form av FTP server om det skulle finnas alt något likt windows fildelning.
Fjärrskrivbord?

Hade varit guld värt om man hade kunnat få plats med allt på flash disken alt ett större CF kort.

Men som sagt någon som vet?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu har jag äntligen hittat fullständiga specifikationer på datorn: http://www.vxl.net/pdf/datasheet_TC3541CE.pdf
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Daniel,

Har du fått någon mer ordning på det?
Tänkte testa din image idag. Min server tappar kontakt med min 1wireadapter flera gånger om dagen och jag orkar inte felsöka längre så jag kommer testa om det kan bli bättre via openwrt och den tunna klienten.

Edit: Det tycks fungera bra. Hur får jag igång internetaccess på burken? OpenWRT förväntar sig ju minst 2 nätverkskort men det bör gå att lösa. :)

Edit: Det blev inte bättre. Har backat till en äldre version av OWFS och det tycks fungera från servern nu.
AeroNic
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av AeroNic »

Har nyss lagt in Utuntu Server edition, fungerar utmärkt!

Nya saker i maskinen:
2x512MB SDRAM
IDE till CF Adapter
IDE kablage
Stömkalbel 5,25" till floppy
CF kort 16GB
USB minne 16GB för lagring samt tmp mapp :)
Skriv svar