Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Riob
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jan 2014, 09:45
Ort: Saltsjö Boo

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av Riob »

Skärmavbild 2014-02-15 kl. 15.22.18.png
Skärmavbild 2014-02-15 kl. 15.22.18.png (27.76 KiB) Visad 8300 gånger
Hej Jag har samma hardware men förbrukningen visas knas, den har räknat sedan ca 10:00 imorse.
Just nu har jag minst 200W lampor igång, tv etc.
gertlind
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 mar 2011, 15:01
Ort: Stockholm

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av gertlind »

Jag kör med samma script som ovan.
Hade ett eget script för att fånga felsändningar, det scriptet var inte helt ok. Tog inte hänsyn till övergången från 99 -> 0. Tycket att felen kom lite väl lika hela tiden. Fixade det och nu ser jag inga problem med sändningarna.
Faktiskt så funkar det så br att jag inte tänker ändra mitt räknescript till att kolla eventuella felsändningar, åtminstone för tillfället.

Om jag räknar på förbrukningen som jag hittills har lagrat i Domoticz så ser det ut som jag kommer att landa på vad jag faktiskt förbrukade förra månaden. Blir spännande att se.
gertlind
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 mar 2011, 15:01
Ort: Stockholm

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av gertlind »

Riob skrev:
Skärmavbild 2014-02-15 kl. 15.22.18.png
Hej Jag har samma hardware men förbrukningen visas knas, den har räknat sedan ca 10:00 imorse.
Just nu har jag minst 200W lampor igång, tv etc.
Ser ut som du förbrukar 69W i minuten, verkar väl vettigt. Iofs svårt att säga, vet inte vad du har för förbrukare.
Jag förbrukar 15-17 kW per dag i vår sommarstuga i veckorna när vi inte är där.

I December brände vi 680kW enligt EON. Då var vi i stugan 100% mellan Jul och nyår, med skinkkok och godisfabrik.

Nu är det första helgen vi är där sedan jag kopplade in räknaren, verkar landa på 20-25kW per dag för Fre - Sön. Skillnaden är egentligen bara att TV'n går samt spisen och några lampor.

Nu måste jag reservera mig för att mitt script är helt ok, måste nog vänta tills månadsskiftet och kolla på EON's sida för att kunna verifiera,
johanb2b
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 nov 2013, 22:35
Ort: Sverige

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av johanb2b »

Okej fick min räknare idag, tack Niclas! Och tack gertlind för scriptet.

Jag plockade bort min logger2020 idag vilken har fungerat bra men jag vill ha allt i samma pryl.

Nu har jag limmat fast min nya sensor och kört in scriptet från denna tråd men fattar inte riktigt vad jag ser ;)

Fråga 1: Stämmer det att temperatur på kW1 gånger 10 är antal watt senaste minuten?

- Det verkar vara så för om jag tittar på min display (vilken varierar upp och ner hela tiden då den är momentan) och väntar en minut så stämmer siffran på kW1 om jag tar det gånger 10 och sen gånger 60 ganska bra med ett medelvärde av vad displayen visade på minuten innan. Bilden nedan visade kW1 4,1 och överfört till Elmätare 41 Watt och omräknat gånger 60=2,46Kwh vilket då stämmer. (OBS värdena stämmer inte riktigt med bilden då de inte togs samtidigt riktigt)

Fråga 2: Status på Elmätere vad visar den?

Just nu 23,828 kwh det är inte totalen i alla fall då den bara räknat en kvart eller så. Och jag har väldigt bra koll på hur många kwh det går per dag då min logger2020 som loggade mot samma diod/mätare har visat sig vara väldigt exakt mot elräkningen och de senaste dagarna har vi legat på runt 50kwh per dygn.

Ska fundera lite då jag gillade att man i logger2020 kunde få ut den momentana siffran (uppdaterad var 10:e sekund) Då det är lättare att förstå att om den visar 2,46 i en timme blir det 2,46kwh (Inte lika lätt att se det sambandet med 41watt i minuten). Man kan få samma här om man i scriptet kör kw1 värdet gånger 600 istället för 10 men då stämmer inte den sammanlagda räknaren med historiken... kanske får ha två räknare en för momentan och en för totalen.

Johan
Bilagor
jem.jpg
gertlind
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 mar 2011, 15:01
Ort: Stockholm

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av gertlind »

johanb2b skrev: Fråga 1: Stämmer det att temperatur på kW1 gånger 10 är antal watt senaste minuten?
Beror på hur många blink per kW som din elmätare visar. kW1 visar antalet blink som räknats senaste minuten/10.

Nedan stal jag från wikin här.

Kod: Markera allt

-- Factor to calculate actual effect consumption
-- For 800 blinks per kW f=1.25, 1000 blinks per kW f=1, 10000 blinks per kW f=0.1
f=1
Fråga 2: Status på Elmätere vad visar den?
Jag har fått för mig att det är totalen, kan dock ha fel. Det är därför jag vill avvakta till månadens slut och titta på min förbrukning på EON's webportal.
johanb2b
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 nov 2013, 22:35
Ort: Sverige

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av johanb2b »

Ja precis den visar watt per minut. Jag skulle hellre se det i kW alltså den siffra man får fram om man tar det den visar nu gånger 60 minuter och som är samma som min display visar. Men då stämmer ju inte beräkningen i historiken sen. Kanske kunde man dra det i domoticzforumet för att få en virtuell mätare som vet att den ska visa det så men sammanfatta rätt.

Angående status så verkar den stämma med totalen faktiskt för idag har den ökat på med 45kWh vilket är ungefär som de legat tidigare dagar i Feb med liknande temperatur ute (enligt min logger2020 som stämmer med elräkningen) Det var nog bara det att jag sabbade counterfilen i början när jag testade olika sätt att räkna med scriptet och då blåste upp värdet i filen. Redigerade nu counter-filen till en 0:a och började om med en ny räknare så får vi se hur det ser ut imorgon.

Jag skapade nu en till virtuell mätare och ett annat script som uppdaterar en egen counter-fil och då ger mig en mätare som visar senaste minutens mätning i kW istället för W.

Niclas sändare verkar fungera klockrent i alla fall :D
Bilagor
kwhel.JPG
kwhel.JPG (31.2 KiB) Visad 8128 gånger
Riob
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jan 2014, 09:45
Ort: Saltsjö Boo

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av Riob »

Klockrent Johan2b bara en sak du missade, du glömde bifoga det nya scriptet! :)

MVH
Rickard
johanb2b
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 nov 2013, 22:35
Ort: Sverige

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av johanb2b »

Sorry ;)

Alltså det är samma script bara ytterligare en kopia av det i scriptmappen som istället för att ta värdet från kw1x10 tar kw1x600 och kopierar sen det till den andra virtuella energimätaren.

Har inte riktigt haft tid över för detta men de senaste dagarna har jag försökt dubbelkolla de värden jag får i Domoticz med min fast monterade räknare och de stämmer nästan. Det saknades runt 2-4 Kwh per dygn i Domoticzräknaren. Vet inte varför men har justerat offset inställningen på kw1 stegvis och ligger nu på 0,9 vilket borde motsvara 12,9kwh per dygn i uppräkning men det verkar ändå justeras så att diffen på 2-4kwh per dygn är nära noll istället mot den fasta mätaren.

Kanske beror det på att rummet där mätaren är ett förråd och att det kan vara så att någon är där ibland med tänd lampa vilket gör att den missar blink. Men det är inte ofta.

Kod: Markera allt

commandArray = {}
-- Scriptname script_device_kwcount.lua
-- v1.0 20140202

-- Factor to calculate actual effect consumption
-- For 800 blinks per kW f=1.25, 1000 blinks per kW f=1, 10000 blinks per kW f=0.1
f=1

-- Dummy counter Idx value
kwCounterIndex = 104

-- File functions used to keep track of updated total value
-- The file effect-counter is saved to /
local function readFile(sPath)
  local file = io.open(sPath, "r")
  if file then
        local tLine = file:read()
        file.close()
        return tLine
  end
  return nil
end

local function writeFile(sPath, sLine)
  local file = io.open(sPath, "w")
  if file then
   io.output(file);
    io.write(sLine)
    io.close()
  end
end


-- My temperature device is kW1 and kW2. Where kW1 is the primary and kW2 is secondary
-- I do not use the secondary one (kW2) in this script.
if (devicechanged ['kW1']) then
   -- Get the latest count into a temp variabel
   tString   = otherdevices_svalues['kW1']
   -- Parse out the value I want, the temperature. Turn it to a number and multiply by 10.
   newValue= f*600*tonumber(string.sub(tString,1,string.find(tString,';',1,true)-1))
--   print("Test", newValue)
   
   -- Read the latest total counter into lastValue
   lastValue = 0
   local aLine=readFile("effect-counter-kwh")
   if aLine then
         lastValue=tonumber(aLine)
   end
   -- Add our latest count to lastValue
   lastValue=lastValue+newValue

   -- write the lastValue to disk
   writeFile("effect-counter-kwh",tostring(lastValue))
   
   -- Construct the string to use for updating our dummy counter.
   effectString=tostring(kwCounterIndex) .. "|0|" .. tostring(newValue) .. ";" .. tostring(lastValue)
   -- print("New Value", newValue, effectString)

   -- now use this counter for our virtual effect sensor
   commandArray = {}
   commandArray['UpdateDevice']=effectString
end
return commandArray

moffe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2014, 19:47
Ort: Sweden

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av moffe »

Hej,

har försökt lite läsa igenom allt detta... kan någon hjälpa mig lite.
Jag får in i domoticz värdena till kW1 och kW2. Har också lagt scriptet till lunafoldern och det kör, kan se det i loggen.
Men vad annat fattas? Jag får inte någon ny "energy meter" i domoticz? Är det något annat jag måste göra "manuellt"?
Finns det något lazy eller kan nån av er hjälpa till hur jag skall fixa det så det fungerar :oops:

Mvh,
Mattias
gertlind
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 mar 2011, 15:01
Ort: Stockholm

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av gertlind »

Tjena Moffe

Du måste lägga till en "Dummy" device.
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.17.41.png
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.17.41.png (150.47 KiB) Visad 7760 gånger
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.18.30.png
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.18.30.png (66.36 KiB) Visad 7760 gånger
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.18.50.png
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.18.50.png (30.17 KiB) Visad 7760 gånger
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.20.25.png
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.21.09.png
Skärmavbild 2014-03-10 kl. 19.21.09.png (31.94 KiB) Visad 7760 gånger
johanb2b
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 nov 2013, 22:35
Ort: Sverige

Re: Sv: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad beh

Inlägg av johanb2b »

Du måste skapa de virtuella energimätarna genom att först lägga till en dummydevice under hårdvara. Sen trycka create virtual sensors och välja energimätare. Efter det går du in på enheter för att som vanligt lägga till en ny enhet (gröna pilen) det idx mätaren har i den listan 103 i mitt fall är det id du ska ha i scriptet.

Vet inte om det går att förstå detta snabbt nerkladdade och skärmklippta från mobilen ;)

[attachment=-1]uploadfromtaptalk1394476755728.jpg[/attachment][attachment=-1]uploadfromtaptalk1394476768289.jpg[/attachment]

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Bilagor
uploadfromtaptalk1394476768289.jpg
uploadfromtaptalk1394476755728.jpg
moffe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2014, 19:47
Ort: Sweden

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av moffe »

Jag tackar så mycket...nu tror jag fick det fixat! Det var ju den där dummy som fattades. :)
moffe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2014, 19:47
Ort: Sweden

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av moffe »

Hej,
jag undrar om detta riktigt stämmer... Watt förbrukningen ser relativt ok ut. Har testat med att sätta på brödrosten och då stiger det med ca 1000W, vilket bör stämma.
Men kWh ser inte...
energi_Capture.JPG
energi_Capture.JPG (20.32 KiB) Visad 7647 gånger
energi2_Capture.JPG
Jag har använt senaste skriptet som är i forumet. Vad är det som går fel...?
Igår visar det att min förbrukning är: 1970.34 kWh
När jag loggar in på vattefall så visar det för samma dag: 38kWh
Användarvisningsbild
NiclasF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 160
Blev medlem: 24 sep 2011, 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av NiclasF »

Kan du kanske ha en trådlös termometer från viking eller någon annan väderstation?
Om t.ex. en termometer har råkat få sensorId 68 (eller 69) så skulle det kunna bli så här.
Senast redigerad av NiclasF den 14 mar 2014, 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiclasF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 160
Blev medlem: 24 sep 2011, 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz, vad behövs?

Inlägg av NiclasF »

Lösningen är att ta ur och sätta tillbaka batterierna i termometern/väderstationen.
Skriv svar