Motoriserade rullgardiner

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: Motoriserade rullgardiner

Inlägg av Niklas »

engberg skrev:Idag var det dags igen för ena motorn att sluta funka. Riktigt frustrerande. Har det hänt för andra också?
Är precis som att motorn tappar inställningen och man får göra om allt från början

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Är det samma motor?

Jag har tre gardiner med motorer nu (z-wave). Funkar väl helt okey men vid varje varv så är det som att motorn får det lite extra tungt för någon sekund. Motorn vill också följa med runt då så det blir som ett "klonk" vid varje varv . Man hör på varvtalen när den går att något är snett. Jag har strulat med det där ett par timmar nu. Adaptrarna som kom med ser inte ut som på bilderna riktigt. Är designen ändrad? De små bulorna på insidan av "medrullaren" är ganska så ojämna, ser ut att vara olika höga. När jag snurrade medrullaren för hand när den sitter mot den delen där sladden går ur motorn så var det som att den tog i någonstans. Kollade noggrannare på motorn och den har ju faktiskt ett streck (flärp) som står ut en liten bit som jag antar att vissa av medrullarens "bulor" på insidan "tar i" när den kommer dit. Medrullaren har också en öppen del på ena sidan, varför har den det? Motorn verkar ha två ytor som medrullaren skulle kunna glida på. Båda olika djupa.

Edit, man ser det på en av bilderna. Fixade lite. Klaga inte på mina skills. ;)
Tubmotor_12V_för_20mm_rör,_inbyggd_433MHz-motagare_2016-08-31_00-14-21_78391950.png
Edit:
Jaha, jag fattade ju inte att ringen på motorn var rörlig. ;) Hur som helst så verkar inte "medrullaren" ta med sig ringen som sitter på motorn utan den liksom "hakar" i och släpper. Antar att det förändrade ljudet är när ringen faktiskt rör sig.. hm, ska testa med lite tejp.

Ja, tejp gör att den går mer tungt, fast jämnare. Om medrullaren tar med sig den ringen som redan sitter på motorn alltså. När det bara var medrullaren som gled ensam så blev motorn lite mindre belastad och lite snabbare men nu förstår jag ju att ringen också ska följa med. Något den inte gör förutom vid vissa tillfällen på mina och när den väl får för sig att följa med så förändras motorljudet. Låter mycket obalanserat liksom.
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Mats789 »

whome skrev:
Mats789 skrev: - Man kan endast använda upp, ner och stopp. Det går alltså inte att sätta % på hur långt de skall gå. Möjligtvis kan man dödräkna hur många sekunder motorn skall gå men har man flera rullgardiner från samma så hamnar de lätt ur synk och kommer att stanna olika långt nere.
Visst, så är det. Men det har inget med styrning via RFXtrx433 att göra.
Det är riktigt men det har med motorerna för 433 att göra. Avsåg bara påpeka det för de som funderar på att köpa dessa.
putte_p

Inlägg av putte_p »

Hallå!

Monterat upp en för 433mhz men har samma problem som whome hade för ett år sedan. Trycker jag upp, går gardinen ner och viceversa. Manualen säger detta ändras enkelt genom LIMIT + STOP och så ska motorn bekräfta med signal. Har provat alla möjliga varianter, trycka när den rullar upp, rullar ner, upprullad, trycker jag en snabb gång på STOP rullar den ner 1dm, provat trycka då samt hålla kombinationen länge. Inget hjälper..

köpte denna fjärren om det spelar någon roll
https://www.m.nu/fjarrkontroller-433mhz ... z-tubmotor

Tar gärna emot något tips så jag kan gå vidare i installationen o övertyga frun om vilken bra ides detta var :D ..

Med vänlig hälsning, Patrik
alrik

Inlägg av alrik »

putte_p skrev:Hallå!

Monterat upp en för 433mhz men har samma problem som whome hade för ett år sedan. Trycker jag upp, går gardinen ner och viceversa. Manualen säger detta ändras enkelt genom LIMIT + STOP och så ska motorn bekräfta med signal. Har provat alla möjliga varianter, trycka när den rullar upp, rullar ner, upprullad, trycker jag en snabb gång på STOP rullar den ner 1dm, provat trycka då samt hålla kombinationen länge. Inget hjälper..

köpte denna fjärren om det spelar någon roll
https://www.m.nu/fjarrkontroller-433mhz ... z-tubmotor

Tar gärna emot något tips så jag kan gå vidare i installationen o övertyga frun om vilken bra ides detta var :D ..

Med vänlig hälsning, Patrik
Jag har exakt samma problem i min nyinstallation. Det känns som att Limit-signalen inte är kompatibel mellan den fjärrkontrollen och motorerna?
Finns någon lösning?
Funkar det med annan fjärrkontroll?
putte_p

Inlägg av putte_p »

Jag lyckades lösa det till slut, märkte också att inga LIMIT signaler verkade gå fram hur jag än tryckte..

Jag började om från början, alltså raderade den sparade fjärren på motorn genom att hålla intryckt setup i 8 sekunder, sedan parade ihop igen genom att hålla den intryckt i 6 sek och trycka confirm. Sedan LIMIT + UP och då bekräftade den så snyggt och det fungerade.

Hoppas det fungerar för dig med!
Didac

Inlägg av Didac »

engberg skrev:Idag var det dags igen för ena motorn att sluta funka. Riktigt frustrerande. Har det hänt för andra också?
Är precis som att motorn tappar inställningen och man får göra om allt från början

Har du fått någon ordning på detta? Jag har exakt samma problem. Kan programmera ändlägena och de funkar klockrent någon dag. Sen helt plötsligt är det som att motorn glömt bort ändlägena och bara fortsätter att snurra. Jag har programmerat om, både med qubinon och direkt med 24 V, fyra gånger under den senaste veckan.
TGz-Pekasus
Wannabe

Inlägg av TGz-Pekasus »

IKEA slutat med snöre till gardinerna och börjat med fjäderbelastad gardin i stället.

goldenslot
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Hej, jag kör 433Mhz på 3 st gardiner, och nu har en utav dom helt plötsligt böra att gå ca 2 dm och sen stanna, trycker jag upp eller ner så går den 2 dm åt det håll man trycker,men stannar sen.
Jag har kört en fabriksåterställning och provar ställa in ändlägena igen,men samma sak händer. Några tipps någon.//Benka.
willayam

Inlägg av willayam »

Hej!

Jag har undrar lite om inställning av hastigheter och ljudnivå för rullgardins-kitet som m.nu har här:
https://www.m.nu/rullgardin/motorisera- ... z-wave-24v

Det jag vill uppnå är följande:
  • 1. Att mörkläggnings-rullgardinen automatiskt rullar ner när det är dags att sova, antingen genom automatisering m.h.a typ Home Assistant, eller manuellt genom att trycka på en knapp på väggen.
    2. Att mörkläggnings-rullgardinen automatiskt rullar upp på morgonen så att ljus kommer in i rummer och hjälper en vakna. Det vore magiskt om rullgardinerna kunde rullas upp extremt långsamt och ljudlöst så att man inte vaknar av ljudet från dem.
Mina specifika frågor är då egentligen följande:
  • a. Kan man ställa in olika hastighet för rullgardinen? Eller är hastigheten antingen 1 eller 0?
    b. Hur är ljudnivåerna när rullgardinerna rullas? Om olika hastigheter är möjliga, ändras ljudnivåerna? Vaknar en lättväckt person av ljudet?
engberg

Inlägg av engberg »

willayam skrev:Hej!

Jag har undrar lite om inställning av hastigheter och ljudnivå för rullgardins-kitet som m.nu har här:
https://www.m.nu/rullgardin/motorisera- ... z-wave-24v

Det jag vill uppnå är följande:
  • 1. Att mörkläggnings-rullgardinen automatiskt rullar ner när det är dags att sova, antingen genom automatisering m.h.a typ Home Assistant, eller manuellt genom att trycka på en knapp på väggen.
    2. Att mörkläggnings-rullgardinen automatiskt rullar upp på morgonen så att ljus kommer in i rummer och hjälper en vakna. Det vore magiskt om rullgardinerna kunde rullas upp extremt långsamt och ljudlöst så att man inte vaknar av ljudet från dem.
Mina specifika frågor är då egentligen följande:
  • a. Kan man ställa in olika hastighet för rullgardinen? Eller är hastigheten antingen 1 eller 0?
    b. Hur är ljudnivåerna när rullgardinerna rullas? Om olika hastigheter är möjliga, ändras ljudnivåerna? Vaknar en lättväckt person av ljudet?
Hastigheten är av eller på. Mig veterligen så går den inte att styra.

Jag har en i sovrummet som åker upp 15% (för att släppa in ljus på morgonen) och jag vaknar utav ljudet ibland.

Hemma
Vera edge , styr gardiner med status från verisure. Diverse belysning
Landet
HomeAssistant, styr diverse belysning.
willayam

Inlägg av willayam »

engberg skrev:Hastigheten är av eller på. Mig veterligen så går den inte att styra.

Jag har en i sovrummet som åker upp 15% (för att släppa in ljus på morgonen) och jag vaknar utav ljudet ibland.
Ok, tack! Vad använder du för att styra gardinen?
engberg

Inlägg av engberg »

Vera edge, qubino flushshutter å tubmotorn från m.nu
willayam skrev:
engberg skrev:Hastigheten är av eller på. Mig veterligen så går den inte att styra.

Hemma
Landet
engberg

Inlägg av engberg »

Mestadels scheman i veran. Ibland via mobilen
engberg skrev:Vera edge, qubino flushshutter å tubmotorn från m.nu
willayam skrev:

Hemma
Landet
Skriv svar