Oregon WMR100N - problem med räckvidd vindmätare

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Lybbe
Gillar hemautomation

Oregon WMR100N - problem med räckvidd vindmätare

Inlägg av Lybbe »

Hej,

Har precis fått min nya väderstation. Det blev en WMR100N. Stirrig som man är så vill man ha igång den direkt, även om det var på kvällen :)

Jag satte upp vindmätaren temporärt på gaveln till vår friggebod som ligger c:a 10 meter från huset. Vindmätaren har fri sikt till huset.

Nu visar det sig att inne-delen tappar kontakt med vindsensorn om inte inne-delen står i fönstret som har fri sikt mot vindmätaren. Om jag går runt hörnan in i ett annat rum så tappar den kontakten direkt.. Vi pratar alltså om knappt 15m mellan sensor och innedel. Huset är ett trähus med många fönster.

Jag hade tidigare en WH-1080 som jag hade gömt i ett utrymme under vår trapp med stängd dörr, den tappade inte kontakten trots detta, och då satt ändå vindsensorn uppe på taket.

WMR-100N är en dyrare väderstation och borde väl ha bättre räckvidd?

Någon annan som har problem med detta, eller har jag fått ett måndagsexpemplar?

Tack på förhand.
rune
Tar hemautomation på allvar

Re: Oregon WMR100N - problem med räckvidd vindmätare

Inlägg av rune »

Hej,

Jag har samma problem. WMR100 och sensorer räcker inte särskild långt. För at kompencera har jag placerat huvedenheten högt, då går det så där, men mycket långt ifrån 100meter i fri sikt.

För att säkre optimal transmission ifrån sensorer ute, bör du använda Lithium batterier. Dom tåler minus grader.

Ett alternativ är: RT918 repeater. Har dock inte en själv.
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Hej och tack för ditt svar.

Jag får prova att byta till lithium-batterier, men det är ju riktigt dåligt att det är så dålig mottagning. Jag gör ett försök, annars får dom helt ärligt ta tillbaka den. Såg förresten ett supportnummer till oregon i sverige. Ska ringa dit på måndag och höra vad de säger.

Jag köper att man får ha en repeater på 100m, men inte på 10-15m. Framförallt inte eftersom min "billigare" väderstation klarar betydligt längre avstånd.
rune

Inlägg av rune »

Et annat problem jag hadde var också att jag placerade mottakeren övan på en Alix dator. Jag tror att metallet ga störningar. Jag flyttade mottakeren och det hjalp.
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Men är det inte dåligt att den är så känslig för störningar? Jag hade förväntat mig bättre räckvidd på denna produkt som är mer än dubbelt så dyr som min gamla station, som inte hade dessa problem.

Ska slå en signal till Oregon på f.m och höra vad de säger om problemet.
Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen »

Hej!
Jag har också en Oregon WMR100N. Har inte haft några problem med räckvidden. Har mottagaren i källaren och vindsensorn på skorstenen, cirka 25 m, och har inte haft några problem alls.
Använder alkalinebatterierna som var med i förpackningen, och det har fungerat, även när det var -30 grader kallt.
Väderstation på Rasfallet, Ludvika.
http://www.ludvikasegel.com/wx
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Tottemannen, det låter bra.

Jag pratade med svenska Oregon igår, och de misstänkte att det kunde vara andra elektriska prylar som stör. Just där jag har innedelen placerad finns en massa prylar som tv, högtalare osv. Jag provade att flytta runt innedelen till olika rum, och det verkade fungera utan problem.

Nu ska bara vindmätaren flyttas upp på taket till sin riktiga plats.

Fortsättning följer.
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Hej,

En liten uppdatering på detta ärende, som fortfrande inte är löst.

Efter mycket om och men så upptäckte jag att, när den tappar kontakten med vindmätaren, så sker detta när man kopplar in USB-kabeln. Så fort jag kopplar bort USB-kabeln så funkar det igen. Det verkar alltså vara något som stör när USB-kabeln är inkopplad.

Jag fick en ny innedel av Oregon, men tyvärr blev det samma fel även här.

Kontaktade Boris som gjort meteohub-programvaran för att höra om han visste vad det kunde bero på, och mycket riktigt, det var ett känt problem med WMR100 och 200 tydligen. Enligt honom så blir det störningar via USB-kabeln, och han länkade till ett annat forum där samma problem diskuterades. Se länk nedan:

http://www.weather-watch.com/smf/index. ... 548.0.html

Enligt Boris så kan det hjälpa att ha en USB-kabel som är skärmad i båda ändar, men vad jag kan se så sitter det redan en "klump" på vardera sida om kontakterna.

Så, är det någon annan som har ett bra tips på vad man kan göra för att lösa problemet? Om det inte går att lösa så måste jag nog dessvärre lämna tillbaka väderstation. Om det inte går att lösa, kan någon tipsa om en motsvarande väderstation med stöd för meteohub och USB i ungefär samma prisklass?

Tack.
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

rune skrev: Ett alternativ är: RT918 repeater. Har dock inte en själv.
RT918 passar inte till WMR100 eller andra stationer med 3.0 protokollet.

Problemet är ganska vanligt, finns säkert nån tråd här om irox pro-x också. Prova en annan dator, att sätta en usbhub emellan kan också reducera störningarna.

Mvh
Rickard
Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen »

Hej!
Efter mycket om och men så upptäckte jag att, när den tappar kontakten med vindmätaren, så sker detta när man kopplar in USB-kabeln. Så fort jag kopplar bort USB-kabeln så funkar det igen. Det verkar alltså vara något som stör när USB-kabeln är inkopplad.
Nu har jag samma problem. Har kontaktat Oregon, får se vad dom säger.
Jag har inte en massa elektriska prylar i närheten som stör (vad nu i närheten betyder, 1 dm, 1 meter, 10 meter?) förutom datorn, fast den kan ju inte stå längre bort än längden på usb-kabeln.
Väderstation på Rasfallet, Ludvika.
http://www.ludvikasegel.com/wx
Skriv svar