Lyckas inte inkludera Qubino 3-fas elmätare ZMNHXD1

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
metscore
Wannabe

Lyckas inte inkludera Qubino 3-fas elmätare ZMNHXD1

Inlägg av metscore »

Hej,

Jag har just haft en elektriker på plats som har monterat in en Qubino 3-fas elmätare ZMNHXD1 i mitt elskåp.

Men hur jag än gör så lyckas jag inte inkludera den i mitt HA. Jag har en Z-Stick ZW090 från AEON Labs och jag har c:a 30 Z-wave enheter (mestadels Fibaro) i mitt nätverk. Jag har tex. en Fibaro Dimmer 2 som jag har inkluderat och exkluderat ett antal gånger utan problem bara för att testa att allt fungerar som det ska.

Vi inkluderingen av min Qubino elmätare har jag gjort som följer:

1. Hållit min Aeon Z-Stick ZW090 c:a 10 cm från elmätaren.
2. Tryckt en gång på min Aeon Z-Stick ZW090 så att den blinkar långsamt blått för inkludering.
3. Hållt in service knappen på Qubino elmätaren mellan 0.2 - 6 sekunder. (Har provat allt från 1 sekund till 20 sekunder. Har även provat att hålla in 10 sekunder och sedan klicka en gång till)
4. Hur jag än försöker så reagerar inte min Z-Wave stick på något sätt. (Som den alltid annars gör när jag inkluderar en annan produkt)

Vad gör jag för fel? Jag tycker att förfarandet är lite otydligt i bruksanvisningen ("Toggle the Service button S between 0.2 and 6 seconds") men jag tycker ändå att jag har provat allt jag kan komma på med samma nedslående resultat.

Är det någon som har tips till mig?

Mvh
Magnus S
metscore
Wannabe

Re: Lyckas inte inkludera Qubino 3-fas elmätare ZMNHXD1

Inlägg av metscore »

*** Problemet löst ***

Om någon annan läser denna post så kanske det kan hjälpa vederbörande.

Pga diverse omständigheter så har jag inte tagit tag i denna fråga på länge. Nu var det dags och jag gjorde en klassisk "vaktmästar-reset".
Jag tog fram min Z-Stick (ZW090) och satte den i inkluderingsläge, fimpade huvudströmbrytaren, väntade i c:a 30 sekunder, slog på huvudströmbrytaren och vips så kunde jag konstatera att inkluderingen lyckades.
Lite oklart om enheten hade hamnat i något konstigt läge vid installationen men nu syns en himlans massa sensorer i HA. :D
Skriv svar