Blixt detector

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hmph
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 jan 2007, 20:16
Ort: Gällinge
Kontakt:

Blixt detector

Inlägg av Hmph »

Hej !

jag skriver här efter som detta kanske inte hör hemma hos temperatur loggande utrustningar, rätt eller fel ?.

Nåväl !
Jag kikade in på Bixtar.se och hittade en ganska enkel grej som man kan bygga själv och med hjälp av en mjukvara som är gratis så vitt jag förstått.
Man kan alltså sätta upp sin egen "lilla" Åsk/blixt station med relativt enkla medel.

Här är en länk till konstruktörens hemsida angående detta http://members.home.nl/fkooiman/lightning/index.htm#7

Är det någon som gjort detta eller liknande skulle det vara kul att höra lite om erfarenheter, tipps o.s.v.

Sitter å knåpar på en beställnings lista till elektroniken, det går visserligen att bestalla fråbn konstruktören för en rimlig slant som han uttryker det, men buggandet e ju halva grejen, för mig iallafall :lol:
WS2500-11
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Hm, intressant projekt. Otroligt att man kan detektera blixtar på sådana långa avstånd som det visas i bilderna. Berätta hur det går för dig framöver!
Hmph
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 jan 2007, 20:16
Ort: Gällinge
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Ja de återstår väll å se om det är en hoax eller inte :lol:

Eventuellt så lägger jag lite bilder på weben när jag organiserat den, antennen e klar iallafall och förhoppningsvis får jag tag på elektroniken i morgon så kanske till helgen ett litet preliminärt besked kan ges.

Fortsättning följer med andra ord..........
WS2500-11
Hmph
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 jan 2007, 20:16
Ort: Gällinge
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Det ska tydligen funka, mjukvaran som ingår kopplar upp sig mot en klient någonstans om efter det så sker det en del beräkningar för att kunna bestämma positionen.
Hittils verkar det finnas 2 snubbar i landet som har denna radar.

80 Evro ville Frank ha för att bygga elektroniken, dock en mera "avanserad" förstärkare än den som finns på sidan, gainet är det samma men några få dB lägre brus dock.

I övrigt finns det inga kostander utan det är bara att joina projektet för den som så önskar.

Det finns även ritningar till en utomhus antenn att hitta hos någon (tror det var Daniels hemsida) som ser väldigt proffsig ut.

Nåväl !
Idag snöar det igen, får se om jag kommer in till Gbg och kan köpa komponenterna som behövs.
WS2500-11
Hmph
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 jan 2007, 20:16
Ort: Gällinge
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Ja ha då vart det uppe, det funkar faktiskt förvånandvär bra med tanke på sin "enkelhet" mjukvaran bakom e ju en mera avanserad historia.

Ni som vill se lite grafer kan göra detta här http://www.illumus.se/web/lightning.html
sidan uppdateras varje halvtimma för närvarande, ha så kul !
WS2500-11
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Kul :) blir spännande att se hur exakt den blir på svenska åskväder
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja, det skall bli väldigt intressant!

Jag har tidigare planerat att skaffa en http://www.boltek.com/ld250.htm som arbetar med vinkel och avstånd istället för triangulering, men den är avpassad för *mycket* mindre avstånd, och är betydligt dyrare.
IRG
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 mar 2007, 00:30
Ort: Haninge

Inlägg av IRG »

På sidan: http://www.surre.se/blixtservice/blixt.htm har du en kille som använder sig utav boltek produkt (blixtregistrerare) som finns på att köpa på denna sida: http://www.boltek.com/stracker.htm.
Verkar funger mycket bra, det är väldigt spännande att se hur oväder rör sig runt i sverige och det brukar stämma med nyheterna från TV sen. //
------------------------
Andreas :-)
------------------------
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jo, Boltek detektorn har helt klart en acceptabel nogranhet och räckvidd, och så är den ju rätt liten och smidig också.

Men "hemmabygget" har en mycket trevligare prisbild. :)

Efter några åskvärder borde vi väl få ett grepp om hur precis det är, när man kan jämföra den med både boltek-mätningar och SMHI's mätningar.
grizzly
Gillar hemautomation
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 okt 2006, 17:40
Ort: hammarstrand

Inlägg av grizzly »

suck att alla ställen som man kan köpa färdiga åskradar ska va på engelska säkerligen programmen oxo =( spelar ingen roll va det kostar nåstan om man kan köpa på svenska någonstanns?? max pris runt 30k
hammarstrands stationen (oftast bland dom 5 kallaste)
Skriv svar