Grafer hourly och autofill...

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Grafer hourly och autofill...

Inlägg av daromer »

2 saker.

1. Jag vill grafa timvis. dvs staplar timmvis. Detta ska göras för vattenförbrukningen. Någon som har ett exepel hur det ser ut kodmässigt vid skapning av rrd eller grafer?

2. detta är väl egentligen den frågan jag letat efter men inte hittat vettigt svar.

Min räknare är en counter och rrdn är satt till counter. Jag sparar dock bara värden när räknaren uppdaterat sig. Dvs det kan vara 2 ggr per dygn. Det jag letar efter är om man kan sätta rrdn till att automatisk fylla i samma värden emellan istället för n/a? Just nu kör jag det via programvaran till viss del. Men frågan är om man inte kan göra det enklare för sig och låta rrd fylla i värden emellan automatiskt. ?
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Re: Grafer hourly och autofill...

Inlägg av Dowser »

Hmm, det låter lite trasigt att inte uppdatera RRD'n vid varje "step".
Om du har satt den till counter, varför låter du den då inte bara uppdateras med aktuellt värde vid varje avläsning?

Vad är motivationen till att du enbart uppdaterar vid förändring?
daromer

Inlägg av daromer »

I databasen finns bara värdena vid förändring. Skulle bli allt för många värden annars. Programmässigt så fixar jag det för andra rrds och lägger in värden för varje step. Men tänkte ifall det fanns nåt som gör att rrdn får senaste istället för n/a

Jag sparar bara värdena vid förändring pga av att jag redan idag genererar hutlösa mängder data 8)

Kan tillägga att rrdna använder jag endast till grafningen. Det är ett helt fristående system mot loggningen som sker mot en vanlig databas.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Du vet att det är precis samma mängd data i en RRD-databas oavsett om du stoppar i ett eller en miljard mätvärden?

Det låter som du försöker lösa ett icke-problem.
daromer

Inlägg av daromer »

Ja det vet jag och det är inte det jag försöker komma undan. När jag säger databas snackar jag Mysql... I den databasen lagras värden för varje förändring. dvs det kan bli tusentalt antal värden om dagen. Rrdn för vatten ska bara visa hourly i detta fallet. Visst jag kan putta in värden för varje minut i rrdn eller vad jag nu vill ha oavsett förändring. det jag vill slippa är att putta in samma värde som redan finns. dvs bara köra programmet när nytt värde inkommet.

Även då när jag ska göra en ny rrd. då ska jag inte behöva ticka igenom varneda minut i 3 år utan t ex bara de gångerna countern ökat.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Okej, då förstår jag lite bättre.

Du vill alltså enbart använda RRD-databasen som en temporär mellanlagring för att få använda dig av rrdgraph för visualiseringen?

Då är det heartbeat du vill använda dig av.
http://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrdcreate.en.html
daromer

Inlägg av daromer »

Hur kunde jag missa det :D

https://luno.mine.nu/temp2/png/varmvatten_3h.png

Nu kan jag se att flickvännen gjorde av med 162 liter vatten när hon duschade nyss :D

Ska bara få till så att skalor och så stämmer.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Trevligt! Min vattenmätare ligger i en kartong brevid varmvattenberedaren fortfarande, så det skall bli intressant och jämföra dusch-förbrukningar etc. framöver :)

Fast just nu verkar du pilla på något, för den vill inte visa något. :D
daromer

Inlägg av daromer »

Sensorn i skorstenen brann upp så blev kortslutning :D

https://luno.mine.nu/temp2/png/varmvatten_24h.png

Men det funkar nu igen.

Sitter och fnular på att fixa lite formler som visar hur mycke värme jag har kvar och när jag bör lägga i pannan :D
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Aj då, så kan det gå. :)
Råkade ut för en liknande sak i somras när jag glömt bort att sensorn till mark-temperaturen låg precis där grävmaskinen jobbade...

Vad använde du för sensor?
Jag har tänkt montera in en https://www.m.nu/temperatursensor-for-t ... p-252.html via en sotnings-lucka i min skorsten och räknar med att den skall klara sig, men det är kanske naivt?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

det blir väl varmare än 125 grader i skorstenen? :roll:
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ärligt talat har jag inte mätt vad det blir ännu. Det är ju kring 300-350 i själva kaminen, frågan är hur varmt det är när man kommit till halva skorstens-längden (där min lucka sitter). Allt som passerar där är ju spillvärme, så man vill ju att det skall vara så svalt som möjligt. :)
Min tanke är att köra med den mätaren, blir det för varmt får jag byta till en högtemp-sensor, men då får man jobba lite mer på montaget etc, så jag provar att chansa först.
Men än är det ett tag kvar till eldningssäsongen skönt nog. :D
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

jag ska visserligen inte säga något för jag har ingen koll alls då vi har vaken kamin eller brännare.... :roll:
daromer

Inlägg av daromer »

jag har ca 150-170 grader ut från pannan oavsett om jag tar ut 5kw eller 25kw. Har inte kunnat maxa den än. har nämligen bygt om pannan men har inte fått dit större fläkt.

70cm ner i skorstenen har jag ca 80-120 grader. Så länge jag inte öppnar luckan och skickar ut 400 gradigt i skortstenen. Det var då den brann :)

Har gjort om pannan så den är bra mycke effektivare och vi ska klara ta ur minst 10-15kwh till och ändå ha bättre effektivitet än vad den hade orginal.

Så hitils tycker jag det funkar grymt bra. Skulle velat haft ner tempen lite till men måste byta till 72 graders i laddomaten inan dess. kör med 80 graders nu. Så fort nya fläkten kommer så ska jag testa mera. Monterade in pannan för bara 2 veckor sedan :D

Kör med isodrän skorsten. Därav att tempen inte sjunker mycke när det når toppen.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Själv har jag en murad skorsten, så jag räknar med betydligt större förluster än så... :)
Då låter det som rimligt att testa med den givaren först i alla fall.
Brinner den så är det ju bara att göra om/göra rätt. :D
Skriv svar