[Hjälp] Bygga system

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
frehall
Wannabe

[Hjälp] Bygga system

Inlägg av frehall »

Hej!

Antingen är jag dålig på att leta information eller så förstår jag bara inte det självklara.

Jag skulle vilja loga min elmätare, en Kamstrup 382 (685-382-OK-91), och rita grafer av infon.
Eventuellt också loga tempen på ett par ställen. Mitt nätverk består av en WRT54Gl som kör OpenWRT, behöver denna modifieras hårdvarusmässigt för att kunna användas? Räcker routern som server eller måste någon av mina burkar stå och tugga 24/7? Webservern som skall presentera graferna finns inte på det lokala nätverket men det är väl bara att scp:a filerna?
Är det ett problem att elskåpet och wrt-burken står i var sin ände av huset? Har jag fattat helt fel när jag säger att det är en vanlig tp-kontakt i ena änden av led-pulsräknaren och tempmätarna?

Tacksam för hjälp
/Förvirrad
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: [Hjälp] Bygga system

Inlägg av CirruZZ »

Inte alltid lätt att hitta rätt, därför är forum så bra! :wink:

Nu har jag inte n WRT54 själv, men om det är så att den har USB så bör du inte behöva modda den hårdvarumässigt. Lika med OpenWRT, jag har ingen erfarenhet där heller, men om du googlar på "OWFS WRT54" så hittar du massor. Jag ser ingen anledning till att ha ytterligare en burk igång om det är så att du väl kan få in 1-wire i din WRT54, så tungt är det inte. Låt sedan WRT54:an skapa grafer med RRDtool och scp'a (precis som du skriver) upp graferna till webbservern.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: [Hjälp] Bygga system

Inlägg av larky »

Jag tror att du måste löda in en serieport om du ska använda en WRT54GL. Jag har en som har serieport, men den används inte för närvarande.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WR ... 232_Serial
Skriv svar