Sida 1 av 1

Saknad(e) grupp(er)

Postat: 22 apr 2007, 14:25
av BjörnH
Hej, just blivit medlem här, ännu inte skaffat någon utrustning. Ville därför logga in här för att leta efter olika tips. T.ex. vad man bör tänka på, se upp med.. etc... Är lite osäker på bästa lösningarna.

Jag sitter i en lägenhet som i princip alltid har en sol- och en skuggsida, syd & nord. Temperaturskillnaderna kan vara enorma trots att nuvarande givare är skyddade från direkt solstrålning.

Lite frågor som ligger mig varmt om hjärtat: (lär bli fler)
- Hur långt ut från huset bör givaren sitta?
- Vilken kvalité bör det vara på egenhändigt gjorda kablage?
- Vad att tänka med om L2-L? skall vara betydligt längre än 1.5 meter?
- Skriva egna datorprogram, tips och råd för olika OS och språk.

Som nybörjare är det lätt att tänka fel. Vore därför intressant att kunna läsa om "gör inte..." för att slippa onödigt trubbel.

Postat: 22 apr 2007, 15:40
av elf98
- Hur långt ut från huset bör givaren sitta?
Tillräckligt långt i från byggnaden för att värmestrålning från byggnaden inte skall störa mätningarna. Normalt brukar ett par decimeter räcka, men ibland krävs det längre avstånd.
- Vilken kvalité bör det vara på egenhändigt gjorda kablage?
Det beror helt på hur långt nätet blir och hur långa eventuella förgreningar är. Om nätet är kort (Kortare än ca 50-75 meter totalt inklusive förgreningar) kan man vanligtvis använda vilken kabel som helst. Om nätet skall vara mycket långt bör partvinnad kabel användas.
- Vad att tänka med om L2-L? skall vara betydligt längre än 1.5 meter?
Använder du egen kabel kan du alltid testa. Om den totala kabellängden är kort (igen, mindre än ca 50-75m) kan man vanligtvis förgrena hur man vill. Sådana här nät är inte något jag ger några garantier på eller rekommenderar. Fungerar det så fungerar det!
Oftast är det bättre att sätta förgreningen närmare sensorn och göra skarvkablarna (A,B,C,D i skisserna på shop.temperatur.nu) längre.
- Skriva egna datorprogram, tips och råd för olika OS och språk.
Någon annan som har tips?

Postat: 22 apr 2007, 17:46
av BjörnH
Ja jössingen, det var snabbt besvarat, tackar!

Då har jag i princip den kunkap jag behöver, skall bara räkna kabellängder. Måste bara röja lite i ett rum först. Vill inte ha för mycket lös kabel efteråt. Vet inte hur man skarvar själv, lär synas när kommande beställning gjorts. Min engelska är kass så det är jobbigt att fatta utrikiska beskrivningar. Så tack så länge.

Postat: 22 apr 2007, 19:39
av elf98
Om du inte har en tång för at klämma modularkontakter kan du skarva kabeln på valfritt sätt. "Sockerbitar" fungerar tex bra.

Fördelen med modularkontakter är att det är mycket snabbt och smidigt att bygga upp nätet och att koppla i och ur segment vid en eventuell felsökning är ju barnsligt enkelt. Personligen tycker jag dessutom att det ser bättre ut än att ha "sockerbitar" liggandes överallt.

Postat: 23 apr 2007, 09:07
av PerM
Angående OS, språk...

Det beror ju helt på vad du har för hårdvara och vad du har för kunskaper idag. 1-Wire .NET API från Maxin-Dallas är ju fortfarande i alpha stadiet, men det går att använda med mycket vilka och arbete. För C++ finns det ju färdiga bibliotek, men det kräver naturligtvis mer kunskaper än för .NET.

Det finns ju också redan färdiga gratis program för 1-Wire nät, både för Windows och Linux.

Postat: 24 apr 2007, 21:59
av EvDis
Hej, jag rekommnenderar vita krukfat av plast som strålningsskydd för givaren. Har själv använt sådana med drygt 20 cm i diameter. Montera sen in en fläkt, t.ex. en 12VDC från ett kasserat datornätaggregat, så får Du bort den värsta strålningspåverkan. Obs! mata med en liten välisolerad batterieliminator, så ingen får farlig spännig genom sig.

Jag har givaren monterad på en 1,5 meter hög stolpe i skuggan bakom garaget. Solen kan dock lysa på den genom grenverket av björkar morgon och kväll. Om Du kollar på Vallberga. så syns det att tempen stiger lite på morgon och kväll.

SMHI hade en intressant artikel i Väder och Vatten juli 1990 om olika strålningsskydd.

Lycka till med bygget!

Postat: 27 apr 2007, 18:09
av BjörnH
Angående programmering så vill jag inte ha .NET i datorn. VB6, TPascal o lite annat är jag lite hemma på. C har jag inte lekt med sedan tidigt 80-tal. Men vem vet vad framtiden har med sig?

Testat med skydd till utomhusgivare för vanlig termometer med sladd. Enkel plåtburk reducerade missvisningen rejält men bättre lösningar vill till. Gäller solsidan på dagen. Tror jag behöver dubbla burkar så det blir drag emellan. Kvällssolen på andra sidan lär inte ge några större problem. Läser med intresse övriga trådan om detta.

Postat: 28 apr 2007, 21:35
av PerM
Vad är det fär fel på .NEt då? Det finns ju till och med för Linux :)

Postat: 29 apr 2007, 11:30
av EvDis
BjörnH skrev:Angående programmering så vill jag inte ha .NET i datorn. VB6, TPascal o lite annat är jag lite hemma på. C har jag inte lekt med sedan tidigt 80-tal. Men vem vet vad framtiden har med sig?

Testat med skydd till utomhusgivare för vanlig termometer med sladd. Enkel plåtburk reducerade missvisningen rejält men bättre lösningar vill till. Gäller solsidan på dagen. Tror jag behöver dubbla burkar så det blir drag emellan. Kvällssolen på andra sidan lär inte ge några större problem. Läser med intresse övriga trådan om detta.
Har sett att SMHI använde givare monterat i ett isolerat rör med ca 40mm diameter för att mäta temperaturen alldeles ovan markytan = markfrost. Givaren var placerad inne i röret och i överändan satt en fläkt som sög luften igenom röret förbi givaren. Vore inte detta en lösning för dig om Du vill mäta luftens temperatur en bit utanför huskroppen.

Postat: 30 apr 2007, 11:37
av BjörnH
Tack båda för svar.
PerM, avstår från att kommentera.

EvDis, fläkt är uteslutet. Kanske en soldriven då i framtiden. Tanken på rör är ganska intressant. Fordras dubbla rör med någon form av tak ovan. Ytterröret tar "smällen" från solen och värmer mellanliggande luft så den stiger. Luften inuti innerröret bör ju bli hyfsat opåverkad. Kromade rör kan ju vara lämpliga men blankpolerad aluminium rostar inte. Frågan blir väl hur viktiga dimensionerna är för bra självcirkulation. Det hela måste ju dessutom vara acceptabelt utseendemässigt eftersom jag bort i en hyreslägenhet, alltså inte för stort.

Postat: 30 apr 2007, 22:11
av EvDis
Hej, nästa förslag blir en liten (74x100mm) rostfri burk (tandborstmugg) som Biltema säljer. Har använt den som givarkapsling vid ett par tillfällen på jobbet. Fixa en mellanvägg i den av aluminium. Gör hål i mellanväggens övre del och montera en liten 25x25mm datorfläkt (tex.ELFA 54-130-00)på 5volt 0,8 watt. Detta är så lite ström (mindre än 0,2A) att den lätt drivs av spänningsinjektorn som säljs i shoppen. Kolla med Erik hur lång kabel Du kan använda till givarna vid 0,2A belastning. (Jag använder själv 35 meter lång 0,22mm2 kabel mellan givare, 12V fläkt och dator.) Kan ev. vara lämpligt att avkoppla med en 0,1 uF kondensator parallellt med motorn för att minska risken för störningar i givarkabeln.

Montera givaren i den halva av burken som är sugsida av fläkten, och vänd denna sida av burken mot norr. Klistra tunn aluminiumbelagd motorrumsisolering inuti burken som extra isolering. Montera ett par dec. från fönstret. Detta arrangemang borde inte störa hyresvärden. Lycka till!

Postat: 30 apr 2007, 23:19
av EvDis
BjörnH skrev:Tack båda för svar.
PerM, avstår från att kommentera.

EvDis, fläkt är uteslutet. Kanske en soldriven då i framtiden. Tanken på rör är ganska intressant. Fordras dubbla rör med någon form av tak ovan. Ytterröret tar "smällen" från solen och värmer mellanliggande luft så den stiger. Luften inuti innerröret bör ju bli hyfsat opåverkad. Kromade rör kan ju vara lämpliga men blankpolerad aluminium rostar inte. Frågan blir väl hur viktiga dimensionerna är för bra självcirkulation. Det hela måste ju dessutom vara acceptabelt utseendemässigt eftersom jag bort i en hyreslägenhet, alltså inte för stort.

Svarar med ett citat av Tage Andersson, Termometerburar, nya och gamla. Väder och Vatten SMHI juli 1990.

" citat " Redan på 1800-talet insåg man luftdragets, ventilationens, betydelse och en del burar fösågs t o m med små skorstenar för att få drag. Särskilt effektivt blev det nog inte, och flera forskare insåg att man måste ordna konstlad ventilation, med en fläkt som suger luften förbi termometern. Praktiskt löstes problemet av Richard Assmann, som i början av 1890-talet persenterade sin aspirationspsykrometer. Dess termometerkulor (den har två termometrar, en för fuktighetsmätning) ligger vardera inuti två blanka metallrör, och en fjäderdriven fläkt suger luft förbi dem. Nu kunde man mäta luftens temperatur noggrant, utan någon bur, och Assmann-psykrometern har blivit standardinstrumentet som anses ge den verkliga lufttemperaturen. "slut citat"

Ingen isolering, bara blanka rör. Luften kyler ju röret när fläkten drar luften igenom. (tror det skall vara ca 3 m/s)

Jag är ledsen, men satsa på liten fläkt!!

Förslag: gör ett drygt 30mm tjockt och 10cm långt blankt rör fyrkantigt (25x25 invändigt, använd en bit fyrkantrör som mall) i ena änden. Lägg in en 25x25mm fläkt i röret, ordna regnskydd över fläkten. Sätt in givaren i röret och häng ut. Klart!! Eller gör en burk som jag beskrev tidigare i kväll.

Postat: 01 maj 2007, 02:20
av BjörnH
Tackar. Nu har jag fått så mycket info att jag skall våga mig på en konstruktion. Får ta mig ner på sta'n och se vad jag hittar. Järnaffärer är det tunnsått med numera. En datorfläkt är kanske inte så lämplig utomhus även om den är regnskyddad, kan bli drypande våt av enbart fukt. Men som prov, visst. Har några begagnade processorfläktar till gamla varianter.