Jag testade att stänga av tillskottsenergin (elpatronen) på min värmepump ikväll.
Det är -6 ute och efter några timmar var temperaturen i radiatorsystemet nere på 27 grader.
När jag känner på röret som kommer in från värmepumpen känns det också som att det håller ungefär 27 grader. Jag kan ingenting om värmepumpar men är ändå överraskad att den inte kan leverera mer vid -6?
Tillverkarna brukar presentera grafer som visar hur bra pumparna fungerar i olika temperaturer, googla på modellbeteckningen och se om du kan hitta något.
Många maskiner har kanske coop på 2 vid -6 Och det på en 6kw pump så ger det kanske 2.5kw ut. En 10kw pump kanske 3kw ut... Så det räcker inte långt i denna kylan nej.
Jag tittade på en pump nu. En helt ny som släpptes på marknaden förra veckan. den har coop 2.5 vid -15! Och coop 4 vid -5 om jag inte minns fel...
(Obs mina värden är lite uppskattade men bör inte var långt ifrån sanningen)
Är det någon som har funderat vidare på detta? Jag har bevakning på min värmepump, temp mark in/ut, värmeväxlar in/ut, cirkulation till/retur... samt värmepumpens effektförbrukning.
Med dessa värde borde effektiviteten kunna räknas ut, vad som saknar är kanske cikulationsflödet/mängden, eller?