Stämmer graddagarna

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av elf98 »

Bra inlägg!

Beräkningen av graddagar har uppenbart varit felaktig, tidigare har graddagar beräknats direkt mot referensvärdet (om meddeltemperaturen är lägre än referensvärdet), och inte mot 17 grader om medeltemperaturen ligger under referensvärdet. Det kommer att ge ett betydligt högre värde. Tack Wikipedia för den felaktiga informationen... (Informationen på Wikipedia är uppdaterad sedan jag skrev funktionerna som tar fram filerna.).

Jag har uppdaterat funktionen och scripten så graddagar beräknas enligt SMHIs sätt.

Graddagar för Linköping/Ekholmen innan ändringen: 2675,4
Graddagar för Linköping/Ekholmen efter ändringen: 3060,4

Ursäkta för den allvarliga buggen...

Någon med tillgång till SMHI-data får gärna göra en jämförelse nu!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
ab22aq
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jun 2011, 21:05
Ort: Kristianstad

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av ab22aq »

Då jag via arbetet har tillgång till graddags-statistik från SMHI och även egna mätdata från 7 olika mätpunkter med 15-minuters intervall har jag roat mig med att skapa egna graddagar för april 2011 med tre olika metoder.

Först enligt SMHIs metod (nästan korrekt, i stället för temperatur vid 7, 13 och 19 har timmedelvärde för perioderna 7-8, 13-14 och 19-20) här har jag i genomsnitt 4 graddagar färre än SMHI (mellan 8 fler till 26 färre).

Det andra sättet jag räknat på är att jag låtit mätvärdesinsamlingssystemet integrera antalet gradminuter under 17°C respektive över 17°C. De gradminuter som ligger under 17°C har jag konverterat till graddagar genom att dividera dem med 1440 (minuter per dygn).
Denna metod, som stämmer bättre med hur våra värmesystem fungerar, ger i genomsnitt 26 graddagar fler än SMHIs siffror (mellan 7 och 41).

Tredje metoden är att använda dygnsmedelvärde från mätvärdesinsamlingssystemet och i övrigt räkna som SMHI.
Denna metod ger i genomsnitt 27°dagar mer än SMHI (2 till 44).

Standardavvikelsen är för de olika metoderna är relativt likvärdiga 13,79; 13,78 resp 16,63. Det verkar som att sista metoden ger något mer osäkra värden och det är också den med minst möjlighet att kvalitetssäkra mätdata. Det går också att dra slutsatsen att skillnaden i graddagar om man använder "verkligt" dyngsmedelvärde och "SMHIs" dygnsmedelvärde är mindre än skillnaden som beror på vilken mätstation som använts.

Min slutsats är att "felet" i graddagar som tråden ursprungligen till en betydande del kan bero på skilnader i beräkningsmetod, men eftersom skillnaden i graddagar mellan mätstationer inom ett litet geografiskt område är större än skillnaderna mellan metoderna är detta troligen den huvudsakliga anledningen. :D
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av elf98 »

Fast ursprungsfelet på temperatur.nu var att graddagarna beräknades som referensvärdet - medeltemp och inte 17-medeltemp.

Finns det några mätpunkter på temperatur.nu i närheten av där du mäter får du väldigt gärna tanka ner data och jämföra!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
junkers
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 okt 2011, 10:21
Ort: Borås

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av junkers »

Om man inte beräknar data exakt som SMHI så går det ju knappast att jämföra med SMHI:s normalårsgraddagar eftersom det blir två olika mätsystem.

Använder ni denna metod för att beräkna medeltemperaturen?
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.3923
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av elf98 »

Då vi har tillgång till mer data än SMHI gör vi dygnsmedelberäkningen utifrån dygnets alla timmar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av elf98 »

SMHIs modeller försöker att efterlikna det medelvärde man skulle få om beräkningarna gjordes på dygnets alla timmar, och inte enbart 7-13-19, med en viss korrigering för minimi- och maxtemperaturerna under dygnet.

Vill man ha SMHIs värden är man nog så illa tvungen att köpa dem.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av hannuse »

Hej.

Väcker en gammal tråd på grund av eget intresse.
Hur beräknas graddagarna nu på Temperatur.nu?
Är det timmedelvärden, och utifrån +17 grader som referenstemperatur och utan så kallade tröskelvärden?
Vill bara för egen nyfikenhet veta hur det är uppbyggt.
Suverän funktion för övrigt, tack!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av elf98 »

Graddagarna beräknas olika för olika månader:

$graddag_m=array(17,17,17,12,10,10,10,11,12,13,17,17); (jan-dec)

Och det är dygnets medeltemperatur (beräknat från timmedelvärden) som ligger till grund.

Hoppas det var svar!

Och kul att du uppskattar funktionen. :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av hannuse »

Hej.

Tack för snabbt svar.
Jag tolkar det som att det är "rena medelvärden", inga tröskelvärden.
SMHI hade ju förut tröskelvärden (men inte nu längre).
Så om tröskelvärdet var till exempel +12 grader, men referensvärdet var alltid +17 grader, så genererade en temperatur på +11 grader ingen graddag, men om det var +13 grader så blev det 4 graddagar.
Men jag tolkar det som att Temperatur.nu går på rena medelvärden utifrån det börvärden som du angav i tidigare svaret.
Så allting över börvärdet blir graddagar, är det rätt?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av elf98 »

Japp, exakt allt över börvärdet blir graddagar. :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Stämmer graddagarna

Inlägg av hannuse »

Hej.

Stort tack för svaret.
Grymt bra, precis vad jag ville veta.
Tack för en bra funktion :D
Skriv svar