Loggar MySql databasen rätt?

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Loggar MySql databasen rätt?

Inlägg av bjornsson »

Kopplade in en LED detektor på elcentralen idag och undrar om datan loggas rätt för att kunna generera grafer?
Den började på 1072 vid 13:00 ca idag och uppe på 32645 nu vid 22:30
Elmätaren är på 1000imp

Jag kör Beyond Measure.
Bilagor
Skarmklipp.PNG
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Loggar MySql databasen rätt?

Inlägg av Dowser »

Det innebär ju i snitt en förbrukning på 3.3kW under de 9.5 timmarna.
Om det är rimligt eller ej är svårt att avgöra. Har du el-värme eller liknande är det mycket rimligt. Jag ligger i nuläget på ungefär 4.8kW, men om du har ved-eldning låter det väldigt högt.

Enklast är att du kollar vad nät-leverantörens elmätare säger vid en specifik tidpunkt, och jämför med databasen. Sedan väntar du så länge du har tålamod :) och kollar igen och ser om de räknat fram lika många Wh. Har de gjort det är allt frid och fröjd. Har de räknat olika är det dags med felsökning, men avvakta tills du gjort denna koll.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Loggar MySql databasen rätt?

Inlägg av bjornsson »

Tänkte mest på värdet som står där, om det är rimligt eller ej det får jag kolla sedan =)

Var bara lite fundersam på hur jag skulle tolka siffrorna i databasen, men klarnade lite nu iaf :)

Nu vill jag mest bara få ut infon ur databasen till nå fina grafer :lol:
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Loggar MySql databasen rätt?

Inlägg av Dowser »

Värdet är ju antalet impulser, varje impuls blir 1Wh, i och med att den ger 1000 impulser per kWh.
Dela antalet impulser med antalet timmar så får du fram medeleffekten för tidsperioden du kollar.
*Sen* är det väldigt varierande vad som kan anses normalt. :)

Sommartid kan jag komma ner till 200W ungefär i förbrukning hemma, (när ungarna bor hos sin mor och inte har varenda el-pryl igång. :) )
Vintertid kan jag dra över 10kW under vissa perioder.

Ditt värde hamnade ju däremellan, så det låter fullt rimligt. :)
Skriv svar