När Linux somnar minskar räckvidden för Tellstick

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

När Linux somnar minskar räckvidden för Tellstick

Inlägg av MartinF »

Eventen i NexaHome utförs stabilt och säkert så länge jag och datorn arbetar tillsammans. När den får vara i fred en stund för att själv sköta till- och frånslag så verkar det som att spänningen till USB-porten sjunker. I vart fall är räckvidden ofta betydligt bättre när jag manuellt utför kommandona, jämfört med när NexaHome gör det. Jag antar att jag måste stänga av strömhanteringen på nåt sätt? Jag kör Ubuntu 10.04.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: När Linux somnar minskar räckvidden för Tellstick

Inlägg av BjörnH »

Vet inte hur det är med ditt OP men under WinXP finns en strömsparfunktion som kan vara tillslagen så XP'n stänger USB-portarna om de inte använts på ett tag. Hade detta problem med min sambos XP. Själv har jag aldrig råkat ut för det men hon kan haft något "hjälpprogram" som skall kunna ha "trimmat" datorn åt henne.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: När Linux somnar minskar räckvidden för Tellstick

Inlägg av MartinF »

Linux är inte alltid så användarvänligt. Har förstått att man kanske ska ändra värdet i denna eller en liknande fil:

Kod: Markera allt

/sys/bus/usb/devices/1-1:1.0/power/level

En inte särskilt energisnål men pålitlig lösning som jag funnit är att sätta Tellsticken i en hub med egen strömförsörjning. Detta kan vara av intresse för andra: Tellsticken verkar då få en bättre räckvidd, även jämfört med när datorn är fullt vaken.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: När Linux somnar minskar räckvidden för Tellstick

Inlägg av KungenAvPeking »

Brukar för det mesta hoppa över nya inlägg i Linux delen, eftersom jag ändå inte kör med Linux...
Men detta är jag glad att jag läste, för det känns som att det här med strömspar-funktion på USB
kan gälla oss alla, oberoende av OS. :D
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Skriv svar