Vackertväder.se snor åt sig väderdatafiler

Länkar till intressanta sidor som handlar om väder postas här. Länkar till privata vädersidor hör hemma i Förslagskategorin!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Edis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 feb 2008, 00:22
Ort: Långaryd

Vackertväder.se snor åt sig väderdatafiler

Inlägg av Edis »

Satt och kollade i min logg på min väderwebserver och kunde då konstatera att en adress frekvent frågade efter clientraw.txt på min maskin.

Adressen är 94.247.168.113 och kör man nslookup på vackertvader.se råkar det bli samma IP... Jag har inte medgivit att de ska få göra på det viset så nu har jag helt enkelt blockat den adressen i min brandvägg. Hade de mailat och frågat är det ju sin sak... Men som man bäddar får man ligga 8)
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vackertväder.se snor åt sig väderdatafiler

Inlägg av elf98 »

Det är svårt att hindra spindling av data och det är antagligen inte olagligt att göra det heller. Temperatur.nu kör dock den mer raka vägen och frågar alltid först. Mer rätt att göra så...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Edis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 feb 2008, 00:22
Ort: Långaryd

Re: Vackertväder.se snor åt sig väderdatafiler

Inlägg av Edis »

elf98 skrev:Det är svårt att hindra spindling av data och det är antagligen inte olagligt att göra det heller. Temperatur.nu kör dock den mer raka vägen och frågar alltid först. Mer rätt att göra så...
Internet är ju till för att sprida info, men när siter är ute efter att tjäna pengar på info är det helt rätt att göra som du gör.

Rotade igenom gamla mail och 2009 fick jag ett mail från Tomas på den siten där han frågade om jag ville vara med på deras site. Svarade att jag inte var intresserad då, men det hjälpte tydligen inte...
Bild
foods
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jan 2009, 13:44
Ort: Älvsjö

Re: Vackertväder.se snor åt sig väderdatafiler

Inlägg av foods »

Jag kan väsentligen ingenting om ämnet, men jag har förstått att det finns ett visst utrymme i lagtexten att tolka det som att denna typ av data är upphovsrättsskyddad. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C ... talogskydd
Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten.
Jag hade personligen uppfattat det som att det är vedertaget att använda robots.txt för att implicit eller direkt ange huruvida man anser att det är OK (eller inte) för tjänster att ta den data man har.
Edis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 feb 2008, 00:22
Ort: Långaryd

Re: Vackertväder.se snor åt sig väderdatafiler

Inlägg av Edis »

Mailade till dem och de har nu slutat. De bad om ursäkt och skrev att de borde ha tagit bort mig när jag tackade nej.

Huvudanledningen till att jag inte vill att min data visas någon annanstans är att den inte sitter korrekt placerad, så när solen är framme brukar det bli extra varmt här. Det duger för mig, men det ser illa ut med felaktiga data...

Upphovsrättsskyddat eller inte, vill man uppfattas som seriös, tycker jag att man ska agera seriöst.
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vackertväder.se snor åt sig väderdatafiler

Inlägg av elf98 »

Jag hävdar upphovsrätt på de temperaturer som presenteras på temperatur.nu. Min motivering till att temperatur.nu har upphovsrätt är att sidan samlar in rådata (med tillstånd) från ett stort antal mätpunkter för att sedan analysera, validera och filtrera temperaturerna.

Informationen är i princip aldrig exakt den samma som på ursprungssidan. Att få fram dessa validerade temperaturer kräver ett mycket stort arbete och är inte något som någon annan utan en mycket stor arbetsinsats och en ansenlig investering kan åstadkomma. Det är denna filtrering som gör att upphovsrätten övergår från den som mäter till temperatur.nu.

Att jag sedan ger i princip fri tillgång till informationen, och dessutom underlättar det i och med APIet är en helt annan sak! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar