OWFS, seriell till USB adapter

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Mazellan
Wannabe

OWFS, seriell till USB adapter

Inlägg av Mazellan »

Hej, jag har en 1wire slinga med en temperaturgivare som är moterad till en seriell kontakt som har fungerat fint. Den gamla datorn havererade dock, så jag fick byta ut den och den nya saknade seriell port. Jag köpte då en adapter från seriell till USB (A133288). OWFS hittar inte den dock.

Kod: Markera allt

/opt/owfs/bin/owfs -u --allow_other /mnt/1wire_1
DEFAULT: owlib.c:SetupSingleInboundConnection(201) Cannot open USB bus master
DEFAULT: owlib.c:LibStart(54) No valid 1-wire buses found
Jag köpte samtidigt en slinga med USB adapter monterad direkt och den funkar utan problem.

Ska man ha någon annan flagga när det är en seriell->USB adapter?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: OWFS, seriell till USB adapter

Inlägg av daromer »

Är inte alla sådanna adaptrar som funkar. Har dock inga tips heller direkt då det saknas info om typ av adapter samt om adaptern ens hittas? (Dmesg samt info från lsusb borde göra susen) Hade jag varit du hade jag köpt en USB-Adapter direkt.
jed
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jed »

Sen är det väl inte en usb-adapter utan en seriell adapter, dvs du ska inte köra -u utan -d /dev/TTYS0 (eller vilken port den emulerar)?
Det är själva 1-wire adaptern du ska specificera, inte sättet du får en seriellport.
OBS! Jag är inte helt 100 på det här, så testa :)

Men jag hade också slängt den och köpt en usb-adapter direkt...
Mazellan
Wannabe

Inlägg av Mazellan »

Jag hittade felet. Adaptern är en FT232 (köpt på mätteknik för alla). Det jag missade var att ange rätt port som den adresserades till. Jag var också tvungen att köra den som "passive".

Kod: Markera allt

/opt/owfs/bin/owfs --allow_other --passive=/dev/ttyUSB0 /mnt/1wire
Tack daromer för tipset dmesg, där stog det ju faktiskt vilken port den hamnade på ^^

Tack jed för att insikten att den skulle monteras som en seriell adapter

I wiki-howto'n borde det läggas in hur man hittar vilken port som används av adaptern (jag testar att bumpa tråden till den även om den är gammal).
jed
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jed »

Bra att det funkar för dig nu och kul att kunna hjälpa till :)
Skriv svar