Övervaka en gård

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
dna03
Wannabe

Övervaka en gård

Inlägg av dna03 »

Hej på er

Jag och min flickvän ska nästa år flytta till en gård och bli helt självförsörjande (eller ja, mat och el i alla fall). Vi kommer ha runt 10 ha, troligen både skog, betesmark och åkermark.

Jag är geek i hjärtat och skulle vilja övervaka allting så mycket som möjligt och skapa statistik. Temperatur i jorden på olika ställen, temperatur i luften (kanske även i huset), luftfuktighet, nederbörd, ljus/solljus osv.

Jag tänker mig att man placerar ut små mätlådor här och var på gården som vaknar en gång i timmen och tar mätningar, skickar dem via wifi (eller trådat, om inte wifi funkar) till en liten server (har kollat på DreamPlug) som sparar datan lite fint i en databas.

Själva kådandet på servern och den biten har jag inga problem med, det jag inte lyckas klura ut är hur jag ska bygga dessa mätstationer.

Alla råd och idéer mottages tacksamt!
dna03
Wannabe

Re: Övervaka en gård

Inlägg av dna03 »

Dåligt att svara på ditt eget inlägg, men ska kanske påpeka att jag har kollat lite på Arduino men mina elektronikkunskaper är inte riktigt där (än)
gein
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gein »

dna03
Wannabe

Inlägg av dna03 »

Jo, ZigBee har jag kollat en del på men i min barnsliga optimism så tänkte jag att sådana här "lådor" redan fanns färdiga att köpa :)
stampe
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av stampe »

zWave är mer konsumentinriktat, finns temp,fukt, ljus ström m.m moder "färdigt"
Stefan
Skriv svar