Kohler49 från Uppland

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kohler49
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jun 2007, 22:36
Ort: uppsala

Kohler49 från Uppland

Inlägg av kohler49 »

Under 80-talet fanns det 7 sockerbruk i södra sverige och varje år gjordes 4-5 prognoser/sockerbruk av den förväntade skörden så att sockerbruken skulle ha något att bygga sin planering på inför den stundande betkampanjen.
Fysisk uppgrävning av provbetor, vägning, sockerhaltbestämning.....gav goda träffsäkerhet i resultat men eftersom det var så dyrt så provades klimatdata på olika sätt. Där föddes intresset för klimatdatamätning, temp i luft o jord, solstrålning, regn och inte minst vind och riktning. Än idag när jag ser en liten vindsnurra så är den intresseväckande.
Det här var länge sen o nu finns bara ett sockerbruk kvar och Sockerbolaget heter Danish Sugar och väderstationen Ädelholm mellan Staffanstorp o Lund har väl blåst omkull sen länge.

Men intresset finns där o triggas varje gång jag ser en vindmätare såsom en gammal alkis inför ett grogg glas.

Därför har jag köpt en pelletspanna som jag vill rigga med mätgivare. Det hoppas jag kunna göra med hjälp av att diskutera här. Bland annat hur ska jag kunna motivera en vindmätare på pelletspannan?
Hasse
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 apr 2007, 14:30
Ort: Hemma

Re: Kohler49 från Uppland

Inlägg av Hasse »

kohler49 skrev: Bland annat hur ska jag kunna motivera en vindmätare på pelletspannan?
Jämför pelletsförbrukningen med vindhastigheten. Blir det en stor ökning är det dags att täta huset och spara pengar.
Skriv svar