Tellstick och Fjärrkontroll?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby

Tellstick och Fjärrkontroll?

Inlägg av bjornsson »

Om jag har en tellstick kopplad till en dator och styr några mottagare med switchking.
Kan jag även ha en lös fjärrkontroll och styra samma mottagare med och känner då programmet i datorn av om den är på eller av?

Säg om jag köper en sådan här
https://www.m.nu/fjarrstrombrytare-3x10 ... sih71hsf93

Och så har jag någon lampa på och någon av, kan den då veta vilka som är på respektive av om jag använde fjärren sist?

Eller måste man ha en DUO?
Eller funkar inte det heller?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: Tellstick och Fjärrkontroll?

Inlägg av Niklas »

bjornsson skrev:Om jag har en tellstick kopplad till en dator och styr några mottagare med switchking.
Kan jag även ha en lös fjärrkontroll och styra samma mottagare med och känner då programmet i datorn av om den är på eller av?

Säg om jag köper en sådan här
https://www.m.nu/fjarrstrombrytare-3x10 ... sih71hsf93

Och så har jag någon lampa på och någon av, kan den då veta vilka som är på respektive av om jag använde fjärren sist?

Eller måste man ha en DUO?
Eller funkar inte det heller?
Du måste ha en Duo för att Telldus Center ska kunna veta att du har använt knappen. Du kan inte veta vilka enheter som är på eller av eftersom att mottagarna bara har just mottagare. Telldus Center håller dock koll på det åt dig om du har en Duo men du kan inte polla en enhet direkt och se om den är på eller av. Telldus Center visar om en enhet är på eller av. Antar att SwitchKing visar samma info eftersom att den kommer Telldus Center.
minigranis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av minigranis »

Jag kör med både fjärr och tellstick, ingen duo.
Så länge som man ser det man skall styra så är det ju inga problem eftersom att "off" är en signal och "on" är en annan, dvs dom "togglar" inte.

Det medför att om jag tex har tänt lampan med fjärren och tellsticken sen också vill tända lampan så fortsätter den att lysa.

Dock så kommer ju tex Swtichking inte att "veta" om lampan lyser eller men ditt schema kommer att fungera.
Är du med på hur jag menar ? Det kanske inte blev så tydligt detta... :?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Jag har fjärr och Duo.
Jag loggar knapptryck i mitt hemmabygda system och det läser i sin tur från TelldusCenter. Telldus program håller reda på vilka enheter som SKA vara på och av om signalen har gått fram som den ska. På så sätt så vet jag om en enhet är på eller av. Än så länge så har det aldrig diffat. När den har meddelat att en enhet är på eller av så har det alltid varit rätt.
Skriv svar