PHP, styra och läsa av?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Erik-NA
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 90
Blev medlem: 24 feb 2010, 22:19
Ort: Täby
Kontakt:

PHP, styra och läsa av?

Inlägg av Erik-NA »

Jag planerar att bygga ett one-wire system med Ubuntu 12.04 med följande funktioner till att börja med:
  • Avläsa elförbrukning på två elmätare (värmepump och huvudmätare) vid s0-utgång
  • Avläsa flöde i luft/vatten värmepump genom ansluta en vattenmätare med s0-utgång
  • Styra en signal (hög/låg) på styrkortet för värmepumpsanläggningen för att aktivera/deaktivera höjning/sänkning av en temperaturfunktion
Frågan är hur jag bygger programvaran? Rrdtool eller skall jag göra det helt i PHP?
Home Assistant och z-wave
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: PHP, styra och läsa av?

Inlägg av PerM »

RRDTool för grafer låter ju vettigt, för styrning får du ta till annat, som bash eller php, har aldrig sett/hört att rrdtool går att styra saker med.
Erik-NA
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 90
Blev medlem: 24 feb 2010, 22:19
Ort: Täby
Kontakt:

Re: PHP, styra och läsa av?

Inlägg av Erik-NA »

Stämmer att RRDTool inte går ett styra med. Frågan var mer ämnad som att fråga om det går att kombinera RRDTool för avläsning och samtidigt styra med annat verktyg? Typ via PHP?
Home Assistant och z-wave
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 962
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: PHP, styra och läsa av?

Inlägg av daromer »

Du kan inte läsa av med RRDTool. RRDTool är endast ett verktyg för att skapa grafer av xx antal värden.

Kör med PHP som scriptspråk. Spara sedan din data i en MySql databas som deu sedan för in i rrd och generarar grafer. Behöver du inte datab sparad kan du skjuta in datan direkt i rrd.
Erik-NA
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 90
Blev medlem: 24 feb 2010, 22:19
Ort: Täby
Kontakt:

Re: PHP, styra och läsa av?

Inlägg av Erik-NA »

Okej, där ser man. Alltid lär man sig något.
Då kan jag lugnt beställa vad jag behöver då. Tänkte börja med ett par räknare, ett io-kort samt en DS9490R som USB-interface.
Home Assistant och z-wave
Skriv svar