Apache2 setup i Debian

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinF
Tar hemautomation på allvar

Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Jag kan inte apache2, det är bara att erkänna. Och inte debian heller för den delen. :oops:

Min iphone-hemautomationsapp har fungerat felfritt nåt år men nu har jag problem efter byte av router. Jag har ändrat och grejat och vet inte längre hur det var innan jag började.

Just nu fungerar appen fint på 192.168.1.106. Men detta är en DHCP-tilldelad adress och då kan jag inte lita på att den bibehålls efter omstart.
Med tanke på att min enda väg till servern är via ssh så har jag inte vågat ändra /etc/network/interfaces som just nu är inställd för dhcp.
Jag har provat att ange ett specifikt ip i sites-available utan att det fått någon effekt.
Just nu ser det ut så här:

Kod: Markera allt

root@MYNAS:/etc/apache2/sites-available# cat darut
        <VirtualHost *:80>
        ServerName darut
        ServerAdmin webmaster@localhost
        DocumentRoot /mnt/disk1/automation/www
        ErrorLog /var/log/apache2/darut.error.log

<Directory /mnt/disk1/automation/www>
                Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
                IndexOptions SuppressLastModified SuppressDescription
                AllowOverride All
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>
        ServerSignature On
</VirtualHost>

root@MYNAS:/etc/apache2# cat ports.conf

Listen *:80
<IfModule mod_ssl.c>
    # If you add NameVirtualHost *:443 here, you will also have to change
    # the VirtualHost statement in /etc/apache2/sites-available/default-ssl
    # to <VirtualHost *:443>
    # Server Name Indication for SSL named virtual hosts is currently not
    # supported by MSIE on Windows XP.
    Listen 443
</IfModule>

<IfModule mod_gnutls.c>
    Listen 443
</IfModule>
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av larky »

Ett enkelt och idiotsäkert sätt där du inte behöver röra någonting svårt är att sätta adressen som statisk i routern, då blir det alltid samma.
MartinF

Inlägg av MartinF »

Ja, det har du rätt i. Och nu minns/inser jag ju att det var därför det funkade i den gamla routern. Det är ju bara en enda sajt på maskinen så mer behövs ju inte. Det är bara det att jag inte finner var jag ställer in detta.

Den gamla linksys adsl-routern är betydligt mera begriplig, och kan mycket mer, än huaweis 3G-router som jag nu har. Tanken var att fortsätta köra linksys och bara använda huawei för internet access och som extra åtkomstpunkt. Men jag fick det inte att fungera.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Du behöver inte pilla apache confen. Är bara ändra till statiskt ip i intefaces för att sedan starta om så kommer maskinen ligga på det nya ipt istället för det gamla.

auto lo eth0
iface lo inet loopback

iface eth1 inet static
address 192.168.10.1
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.10.2

T ex.
Ev behöver du sätta name servrar i /etc/resolv.conf
MartinF

Inlägg av MartinF »

Ja, tack, jag får väl lov att gå den vägen.

Men, om jag gör fel, finns det någon risk då att jag helt tappar ssh-kontakt med burken? Eller finns det någon default som träder in om jag gör fel?
PatrikN78

Inlägg av PatrikN78 »

MartinF skrev:Ja, tack, jag får väl lov att gå den vägen.

Men, om jag gör fel, finns det någon risk då att jag helt tappar ssh-kontakt med burken? Eller finns det någon default som träder in om jag gör fel?
Gör du fel är du tok-körd :-/
Då blir det att släpa fram tangentbord och skärm.
OM du inte råkar ha två LAN-portar i burken eller LAN + trådlöst t.ex. Då skulle du kunna ha DHCP kvar på det (andra) interfacet.
PatrikN78

Inlägg av PatrikN78 »

... så mitt tips är sätt det statiskt i routern i stället om du känner dig osäker.
Modell på router?
MartinF

Inlägg av MartinF »

Servern ligger på en hackad Buffalo NAS med Debian Squeeze som jag möjligen kan nå via USB+Telnet om det strular.
Routern är en Huawei B683 och här är huvudmenyn:
  • Profile Management
  • Mobile Network Settings
  • PIN Code Management
  • PIN Code Auto Validation
  • WLAN Basic Settings
  • WLAN Bridge Settings
  • WPS Settings
  • WLAN MAC Filter
  • Firewall Switch
  • LAN IP Filter
  • Virtual Server
  • Special Applications
  • DMZ Settings
  • ALG Settings
  • LAN MAC Filter
  • ACL Settings
  • URL Filter Settings
  • UPnP Settings
  • DHCP
  • DDNS
  • SNTP
  • Samba
  • Clip
  • Antenna
  • Static Route
  • DMS
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Sätt statiska dhcp tilldelade addresser på routen då. Det styrs per mac-address. Så slipper du strulet.
MartinF

Inlägg av MartinF »

Ja daromer, det är väl detta som också PatrikN78 föreslår.
Frågan är bara om denna möjlighet finns i Huawei B683?
Under vilket av menyalternativen (ovan) ska jag leta?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Styrning av utdelning av IPnr för DHCP tjänsten brukar ligga under DHCP i de flesta fall.
MartinF

Inlägg av MartinF »

Under dhcp finns bara av/på, routerns ip & nätmask samt ip-intervall och leasetid
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Då är risken att det inte finns den möjligheten... Skulle vara väldigt konstigt om det låg under något av de andra menyvalen.
MartinF

Inlägg av MartinF »

Det finns också en mängd andra skäl till varför jag just nu är ganska :evil: på Telenor.

Tack alla för hjälpen så långt men detta för oss tillbaka till utgångsläget: finns här någon som kan Apache2?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Men det är inte i apache som du skall fixa. Enda gången du skall fixa i apache är om du har flera siter under samma server och vill kunna styra vilken som skall visas beroende på vilken trafik som kommer till den.

Det du vill göra är att sälla in nätverks interfacet på burken så att den inte begär ett ip utan själv vet vilket den skall använda, precis som daromer skriver...
daromer skrev:Du behöver inte pilla apache confen. Är bara ändra till statiskt ip i intefaces för att sedan starta om så kommer maskinen ligga på det nya ipt istället för det gamla.

auto lo eth0
iface lo inet loopback

iface eth1 inet static
address 192.168.10.1
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.10.2

T ex.
Ev behöver du sätta name servrar i /etc/resolv.conf
Skriv svar